Uitgaven

32,25%
€ 10.708
x €1.000
32,25% Complete

Inkomsten

8,92%
€ 3.149
x €1.000
8,92% Complete

Saldo

361,78%
€ -7.559
x €1.000

Voortgang inspanningen

Programma 3 Sociaal domein

Uitgaven

32,25%
€ 10.708
x €1.000
32,25% Complete

Inkomsten

8,92%
€ 3.149
x €1.000
8,92% Complete

Saldo

361,78%
€ -7.559
x €1.000

Voortgang inspanningen

Portefeuillehouder Thema
Walther Kok Participatiewet, armoedebeleid, inburgering, publieke gezondheidszorg, welzijn en ouderenzorg, Stadsteam
Danny de Vries Diversiteit en inclusie
Bernadette Schomaker Jeugdzorg

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Het programma bevat de volgende taakvelden:

Taakveld Omschrijving
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Algemene voorzieningen gericht op participatie: - ondersteunen van op participatie gerichte burgerinitiatieven, vrijwilligers en mantelzorg - sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw - preventie (bv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ) - buurt- en clubhuizen - collectief aanvullend vervoer - toegankelijkheid voorzieningen (inclusie); noodopvang vluchtelingen - vreemdelingen - LHBT+ beleid
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en -dienstverlening).
6.3 Inkomensregelingen Inkomens- en bijstandsvoorzieningen, schuldhulpverlening en gemeentelijk armoedebeleid.
6.4 WSW en beschut werk Voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstroming naar arbeid.
6.5 Arbeidsparticipatie Alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen.
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) Materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (Wmo) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden.
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo) 6.71b Begeleiding (Wmo) 6.71c Dagbesteding (Wmo) 6.71d Overige maatwerkarrangementen (Wmo) Dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek, psychisch of psychosociale), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking.
6.72a Jeugdzorg begeleiding 6.72b Jeugdzorg behandeling 6.72c Jeugdhulp dagbesteding 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder.
6.73a Pleegzorg 6.73b Gezinsgericht 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf Generalistische basis GGZ, kindergeneeskunde, Jeugd ggz behandeling regulier, specialistische en diagnostiek.
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf Jeugdhulp die vanwege een crisissituatie verleend wordt (thuis of bij een aanbieder).
6.74c Gesloten plaatsing Jeugdhulp waarbij de jongere verblijft bij een jeugdaanbieder o.b.v. een machtiging gesloten jeugdzorg of machtiging BOPZ en Wvggz.
6.81a Beschermd wonen (Wmo) 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) Opvang- en beschermdwonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven.
6.82a Jeugdbescherming 6.82b Jeugdreclassering Maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven.
7.1 - Volksgezondheid Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen.

Opgave Gezondheid, cultuur en bewegen

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Binnen deze opgave wordt gewerkt aan het verbeteren van de leefstijl van inwoners van Oudewater.


In 2024 is onder andere ingezet op het vergroten van de mentale gezondheid, meer bewegen en het verlagen van het middelengebruik. Dit gebeurde grotendeels via activiteiten, campagnes en trainingen/cursussen. Specifieke voorbeelden zijn bij de individuele inspanningen en resultaten terug te vinden. We trekken hierin samen op met diverse partners, met name binnen het samenwerkingsverband van het Vitaliteitsakkoord. We zijn tevreden over het bereik van deze activiteiten en campagnes. De effecten zullen pas over een langere tijd echt zichtbaar zijn. Wel zien we dat het middelgebruik, ondanks onze inspanningen, toeneemt. 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.1.1 Inwoners hebben een betere mentale gezondheid

Terug naar navigatie - 3.1.1 Inwoners hebben een betere mentale gezondheid

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Middels het Vitaliteitsakkoord is er gewerkt aan een betere mentale gezondheid van onze inwoners. 

Inspanningen

3.1.2 Inwoners hebben een gezond gewicht.

Terug naar navigatie - 3.1.2 Inwoners hebben een gezond gewicht.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Middels het Vitaliteitsakkoord hebben we een gezonde leefstijl bevorderd. 

Inspanningen

3.1.3 Middelengebruik onder inwoners neemt af.

Terug naar navigatie - 3.1.3 Middelengebruik onder inwoners neemt af.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Desondanks onze inspanningen (o.a. stoptober, vitaliteitskaffee Sportief Coachen) neemt middelengebruik in Oudewater toe in plaats van af. 

Inspanningen

3.1.4 Iedereen kan gebruikmaken van sportactiviteiten en cultuur en is bekend met het aanbod.

Terug naar navigatie - 3.1.4 Iedereen kan gebruikmaken van sportactiviteiten en cultuur en is bekend met het aanbod.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Dmv samenwerking met Oudewater Vitaal weten inwoners de sportactiviteiten zowel digitaal als fysiek te vinden

Inspanningen

3.1.5 Oudewater heeft een omgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.

Terug naar navigatie - 3.1.5 Oudewater heeft een omgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Met het vitaliteitsakkoord werken we aan een omgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.  

Inspanningen

Opgave Opvoeden en opgroeien

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Binnen deze opgave beogen we dat alle kinderen in Oudewater gelijke kansen krijgen om zich te ontwikkelen en veilig opgroeien. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, kent Oudewater een netwerk met onder andere het Stadsteam dat daarbij kan adviseren, ondersteunen of toeleiden naar hulp. Kinderen in problemen worden zo veel mogelijk in hun eigen omgeving en met hun ouders en verzorgers geholpen. 


Het afgelopen jaar is op verschillende manieren gewerkt aan de kansengelijkheid van kinderen. Zo is de samenwerking tussen het stadsteam en scholen versterkt en is, in samenwerking met basisscholen en kinderopvang, een lokale onderwijsagenda opgesteld. Daarnaast is de projectleider ‘opvoeden en opgroeien’ in nauwe samenwerking met de Vlas-ouders verdergegaan met onder andere het organiseren van activiteiten voor zowel de ouders als de kinderen. Zo hebben er bijvoorbeeld thema-avonden plaatsgevonden voor ouders. We beogen met de activiteiten meer ontmoeting te faciliteren tussen inwoners waardoor de gemeenschapskracht en het eigen netwerk worden versterkt. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.2 Alle kinderen in Oudewater krijgen gelijke kansen om zich te ontwikkelen en groeien veilig op. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, kent Oudewater een sterk netwerk dat daarbij kan adviseren, ondersteunen of toeleiden naar hulp. Kinderen in problemen worden zo veel mogelijk in hun eigen omgeving en met hun ouders en verzorgers geholpen.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.2.1 Elk kind heeft een kansrijke start.

Terug naar navigatie - 3.2.1 Elk kind heeft een kansrijke start.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inzet op de doelen Kansrijke Start via de drie actielijnen Kansrijke Start (voor-, tijdens- en na de zwangerschap) en daarbij behorende (RIVM-erkende) interventies. Inzet op (empowerment)programma's voor ouders in een kwetsbare positie met daarin aandacht voor cultuursensitief werken, diversiteit en vroegsignalering. Afspraken maken met  omliggende gemeenten uit de jeugdzorgregio Utrecht West over hoe we de ketenaanpak Kansrijke Start kunnen versterken. Inspanningen lopen t/m 2026

Inspanningen

3.2.2 Onderlinge steun voor ouders en kinderen in (kwetsbare) situaties is verbeterd.

Terug naar navigatie - 3.2.2 Onderlinge steun voor ouders en kinderen in (kwetsbare) situaties is verbeterd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Door het aanstellen van de projectleider "Samen opvoeden en opgroeien" is hier aandacht voor gekomen. Er zijn verschillende thema-avonden/ontmoetingen georganiseerd waar ouders samenkomen en ervaringen kunnen delen. En er zijn fantastische dingen georganiseerd waar jong en oud samenkomen bij verschillende activiteiten.

Inspanningen

3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.

Terug naar navigatie - 3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Elk kind verdient onderwijs dat  stimuleert om de eigen talenten en capaciteiten maximaal te ontwikkelen en te benutten.  Het onderwijsveld, de kinderopvang, het Stadsteam, andere maatschappelijke partners en de gemeente werken hierin steeds intensiever samen. De opgestelde onderwijsagenda, de extra middelen en inzet van activiteiten hebben bijgedragen aan gelijkere kansen voor kinderen. 

Inspanningen

3.2.4 Veerkrachtige en weerbare jongeren.

Terug naar navigatie - 3.2.4 Veerkrachtige en weerbare jongeren.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Met de evaluatie van het jongerenwerk en met de coördinator opvoeden en opgroeien hebben we nog
stappen te maken.

Inspanningen

3.2.5 Meer ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen.

Terug naar navigatie - 3.2.5 Meer ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn mogelijkheden gecreëerd voor kinderen om elkaar te ontmoeten. Ook voor jongeren zijn maatschappelijke organisaties die verbinding en ontmoeting mogelijk maken.

Inspanningen

3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.

Terug naar navigatie - 3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We houden vast aan de ingezette koers met de huidige werkwijze van het Stadsteam. We monitoren in samenwerking met elkaar op kwaliteit en financiën. De werkwijze van het stadsteam wordt naast de landelijke hervormingsagenda jeugd gelegd,. Hiervoor is een stuurgroep opgericht.

Inspanningen

Opgave Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

In deze opgave richten we ons op de zelfredzaamheid van inwoners, zodat zij zoveel mogelijk in staat worden gesteld om om te gaan met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, is er een sterk netwerk dat dit kan bieden of dat doorverwijst naar hulp en ondersteuning. In 2024 is hiervoor ingezet op het faciliteren van contact en het verstevigen van de samenwerking tussen partijen die hierin een rol spelen. Ook is gewerkt aan een middel om de bekendheid en het bereik van het lokale aanbod in de sociale basis te vergroten. Verder is ingezet op het ondersteunen van mantelzorgers en het vergroten van een dementievriendelijke samenleving.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.3 Inwoners zijn zelfredzaam en zijn in staat om te gaan met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, is er een sterk netwerk dat dit kan bieden of dat doorverwijst naar hulp en ondersteuning.

 

 

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.3.1 Inwoners kunnen prettig en gezond ouder worden.

Terug naar navigatie - 3.3.1 Inwoners kunnen prettig en gezond ouder worden.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inwoners worden geattendeerd op ontmoeting en activiteiten via Oudewater.net en de IJsselbode. Er is door verschillende maatschappelijk organisaties aandacht voor ontmoeting tussen ouderen. Ook op het gebied van sport en beweging.  Daarnaast kan een aanvraag worden gedaan bij het vitaliteitsakkoord voor financiële middelen die dergelijk initiatieven ondersteund. 

Inspanningen

3.3.2 De weg naar welzijn, ontmoeting en ondersteuning is bekend voor inwoners.

Terug naar navigatie - 3.3.2 De weg naar welzijn, ontmoeting en ondersteuning is bekend voor inwoners.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is een draaischijf ontwikkeld waarop het aanbod van informele en formele ondersteuning en begeleiding op meerdere levensgebieden in beeld is gebracht. Deze is verspreid. De sociale kaart wordt geüpdatet en is naar verwachting klaar in Q1 2025.

Inspanningen

3.3.3 Inwoners nemen deel aan de samenleving door het hebben van sociale netwerken, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten.

Terug naar navigatie - 3.3.3 Inwoners nemen deel aan de samenleving door het hebben van sociale netwerken, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.3.4 Ondersteuning vanuit het Stadsteam voor inwoners met vraagstukken rondom mentale gezondheid en psychische kwetsbaarheid.

Terug naar navigatie - 3.3.4 Ondersteuning vanuit het Stadsteam voor inwoners met vraagstukken rondom mentale gezondheid en psychische kwetsbaarheid.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het Stadsteam kan deze doelgroep ondersteunen doordat ze voldoende capaciteit hiervoor hebben.

Inspanningen

3.3.5 Mantelzorgers worden adequaat ondersteund.

Terug naar navigatie - 3.3.5 Mantelzorgers worden adequaat ondersteund.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Dit is onderdeel van de werkwijze van het Stadsteam, waar nodig in samenwerking met andere maatschappelijke partijen zoals het Touwteam, Wulverhorst, Careyn en Handje helpen. 

Inspanningen

3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.

Terug naar navigatie - 3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In regio Utrecht West wordt gezamenlijk gewerkt aan het IZA. Er is een regionaal coördinator IZA geworven en er zijn 4 programmalijnen actief met daaronder diverse projecten. Langere termijn inzet op het IZA hangt af van de landelijke afspraken en ontwikkelingen die hierover worden gemaakt.

Inspanningen

3.3.7 De Oudewaterse samenleving draagt bij aan het (kunnen) omgaan met mensen met dementie.

Terug naar navigatie - 3.3.7 De Oudewaterse samenleving draagt bij aan het (kunnen) omgaan met mensen met dementie.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Een werkgroep is opgezet rondom het onderwerp Dementievriendelijk. Een eerste plan is gemaakt om mensen beter in staat te stellen om adequaat te reageren op inwoners met dementie en hun mantelzorgers. De opdracht met de maatschappelijke partners willen we formaliseren.

Inspanningen

Opgave Werk en Inkomen

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Binnen deze opgave beogen we inwoners te helpen zoveel mogelijk in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien, financieel gezond te zijn en naar vermogen te participeren. Ook werken we eraan dat nieuwe inwoners van Oudewater zich welkom voelen en mee kunnen doen. 


In 2024 is de Groene Hart Pas ontwikkeld, ter vervanging van de declaratieregeling. Hiermee verwachten we de doelmatigheid van deze regeling te vergroten. Verder is met de belangrijkste partners op het gebied van werk en inkomen gewerkt aan onder meer het vergroten van de bekendheid van financiële regelingen, het ondersteunen van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en wordt steeds meer ingezet op vroegsignalering van financiële problemen. Op het gebied van inburgering is in 2024 toegewerkt naar de samenwerking met een nieuwe aanbieder (VluchtenlingenWerk Nederland) voor de begeleiding van statushouders. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.4 Inwoners van Oudewater hebben voldoende middelen om in hun eigen levensonderhoud te voorzien.

3.5 Meer inwoners worden bereikt door betere communicatie over regelingen en ondersteuning m.b.t. werk en inkomen.

3.6 Inwoners met betalingsachterstanden worden tijdig geholpen zodat zij niet te maken krijgen met problematische schulden. 

3.7 Inwoners van Oudewater werken of participeren naar vermogen.

3.8 Nieuwe inwoners voelen zich thuis in Oudewater en doen mee naar vermogen.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.4.1 Meer bestaanszekerheid voor alle inwoners.

Terug naar navigatie - 3.4.1 Meer bestaanszekerheid voor alle inwoners.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In samenwerking met Ferm Werk (in GR-verband) en het Stadsteam en partners. 

Inspanningen

3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.

Terug naar navigatie - 3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Zodra de mogelijkheid zich voordoet worden regelingen vereenvoudigd.

Inspanningen

3.5.1 Er wordt meer gebruikgemaakt van (gemeentelijke) regelingen.

Terug naar navigatie - 3.5.1 Er wordt meer gebruikgemaakt van (gemeentelijke) regelingen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Insteek is om via samenwerking en communicatie (Ferm Werk, Stadsteam, netwerkpartners) de bekendheid, en hiermee het gebruik, van regelingen te vergroten.

Inspanningen

3.6.1 Vroegsignalering is verankerd in de werkwijze van het Stadsteam.

Terug naar navigatie - 3.6.1 Vroegsignalering is verankerd in de werkwijze van het Stadsteam.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Vroegsignalering is verankerd in werkwijze van het Stadsteam. Aansluiting bij landelijk convenant vroegsignalering is in voorbereiding, realisatie in Q1-2025.

Inspanningen

3.7.1 Meer inwoners met een bijstandsuitkering gaan bij werkgevers of vrijwilligersorganisaties aan de slag.

Terug naar navigatie - 3.7.1 Meer inwoners met een bijstandsuitkering gaan bij werkgevers of vrijwilligersorganisaties aan de slag.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

"In (kwartaal)rapportages worden de aantallen bijgehouden van doorstroom naar middelen die, zowel door Ferm Werk als door het Stadsteam worden ingezet om mensen zoveel mogelijk mee te kunnen laten doen naar vermogen. De inzet van middelen (aanbod) komt tot stand door een goede analyse van het bestand, waarmee hulpvragen kunnen worden gedefinieerd, zodat de match op beschikbaar en eventueel nog te verkrijgen aanbod duidelijk wordt. Door de grondige bestandsanalyse kunnen op basis van de hieruit voortkomende profielen middelen op maat aangeboden worden. Het meer meetbaar maken van de hulpvraag is een voorwaarde voor het efficiënt en effectief aanbieden van de geschikte middelen die kunnen leiden tot meer doorstroom of uitstroom (meedoen naar vermogen). Gesprekken bij zowel Ferm Werk als het Stadsteam moeten ertoe leiden dat er door de inzet van een meetinstrument meer inzicht komt in het bestand uitkeringsgerechtigden en de benodigde middelen om meedoen naar vermogen mogelijk te maken"

Inspanningen

3.7.2 Door intensivering van de dienstverlening en de inzet van een methodische aanpak voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt stijgt de participatie van deze inwoners met 25% tot 35%.

Terug naar navigatie - 3.7.2 Door intensivering van de dienstverlening en de inzet van een methodische aanpak voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt stijgt de participatie van deze inwoners met 25% tot 35%.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Door de inzet van diverse instrumenten en intensieve begeleiding levert Ferm Werk maatwerk aan inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Door de inwoner centraal te stellen, wordt samen gezocht naar de meest geschikte route. Dit vergroot de kans op een duurzame plaatsing en draagt bij aan tevredenheid.

Inspanningen

3.8.1 De keten rondom inburgering functioneert naar behoren.

Terug naar navigatie - 3.8.1 De keten rondom inburgering functioneert naar behoren.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De samenwerking is verbeterd: er zijn korte lijntjes, inhoudelijk worden stappen gemaakt en er is hernieuwd vertrouwen in het functioneren van de keten. Daarbij is de keten verstevigd met de komst van VluchtelingenWerk Nederland, wat naar verwachting voor verdere stabiliteit en professionalisering gaat zorgen. 

Inspanningen

Opgave Wonen en leefomgeving

Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Terug naar navigatie - Wat heeft Oudewater met deze opgave bereikt?

Binnen deze opgave staan onder meer het langer gezond thuis wonen, een activerende leefomgeving en de leefbaarheid binnen de kernen centraal. Het afgelopen jaar is een wooninitiatief voor ouderen opgeleverd (Schuylenburcht) en voor jongeren “Kamers met aandacht” gecontinueerd. Ook worden gesprekken gevoerd met regiogemeenten over het huisvesten van Oudewaternaren in voorzieningen die elders zijn gevestigd. Verder zijn diverse trainingen valpreventie aangeboden en is met partners gewerkt aan de bekendheid hiervan. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.9 De openbare ruimte nodigt uit tot bewegen en ontmoeting en biedt de mogelijkheid om cultuur te beleven (zie ook 3.1).

3.10 In het woningaanbod wordt rekening gehouden met behoeften van alle inwoners.

3.11 Er is aandacht voor leefbaarheid in de kleinere kernen.

3.12 Inwoners wonen zo lang mogelijk thuis en kunnen in hun thuisomgeving worden ondersteund.

3.13 Inwoners kunnen op een prettige manier zo lang mogelijk thuis blijven wonen. 

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.

Terug naar navigatie - 3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Kamers met aandacht: Kamers met Aandacht is een woonoplossing voor jongeren van 18 tot 23 jaar. Het gaat om jongeren die een zorgorganisatie verlaten en niet thuis, maar ook nog niet helemaal zelfstandig kunnen wonen. Kamers met Aandacht koppelt jongeren aan mensen die een kamer over hebben.

Bij advisering in projecten aangeven dat woningen levensloopbestendig/zorggeschikt worden gebouwd, Collega wonen en zorg is betrokken bij maken van heldere definities in het regionale woonzorgonderzoek (levensloopbestendig/zorggeschikt) omdat deze nog wel eens verschillen.

We zien echter de problematiek rondom dakloosheid toenemen i.v.m. de krapte op de woningmarkt. In 2025 gaan we hier vanuit het actieplan dakloosheid extra op inzetten.

Inspanningen

3.12.1 / 6.1.5 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.

Terug naar navigatie - 3.12.1 / 6.1.5 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De eenjarige prestatieafspraken met Woningraat voor 2025 zijn ondertekend. In 2025 zullen nieuwe meerjarige prestatieafspraken worden gemaakt waarbij de vernieuwde woonvisie en vernieuwde ondernemingskoers van Woningraat zullen worden gebruikt als input. In de prestatieafspraken is vooral aandacht besteed aan de beschikbaarheid en betaalbaarheid van sociale huurwoningen. 

Inspanningen

3.13.1 Meer inwoners krjigen een erkende valpreventieve interventie om risco's op valongelukken te verkleinen.

Terug naar navigatie - 3.13.1 Meer inwoners krjigen een erkende valpreventieve interventie om risco's op valongelukken te verkleinen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er worden in 2025 meer valpreventie trainingen gegeven dan in het jaar daarvoor dmv samenwerking met de Oudewaterse fysio's

Inspanningen

Eigen indicatoren

Terug naar navigatie - Eigen indicatoren

Voorheen stonden hier ook aantal BBV-indicatoren over bijvoorbeeld verzuim. Om meer overzicht te creëren is ervoor gekozen om deze indicatoren in een aparte bijlage te zetten. Deze kunt u vinden direct na de programma's, onder het kopje 'BBV-indicatoren'. 

Hieronder volgen wel de 'eigen' indicatoren over Jeugd & WMO. 

Omschrijving 2020 2021 2022 Streefwaarde* Toelichting
Jeugd & Wmo
Meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg € 100.000 € 150.000 € 200.000 100% gerealiseerd in 2024 (€ 250.000)
*Streefwaarde gebaseerd op een reguliere, coronavrije situatie
Overige indicatoren worden opgesteld bij het nieuwe Sociaal Akkoord

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Werkelijk 2024 Verschil
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 267 196 71
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 0 12 -12
6.3 Inkomensregelingen 2.539 2.570 -31
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 68 60 7
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 0 2 -2
6.81A Beschermd wonen (WMO) 180 183 -3
7.1 Volksgezondheid 65 126 -60
Totaal Baten 3.119 3.149 -30
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.310 2.100 210
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 206 225 -19
6.3 Inkomensregelingen 3.281 2.756 525
6.4 WSW en beschut werk 426 421 5
6.5 Arbeidsparticipatie 330 259 71
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 229 217 12
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 1.013 925 88
6.71B Begeleiding (WMO) 290 253 37
6.71C Dagbesteding (WMO) 84 195 -111
6.72A Jeugdhulp begeleiding 407 444 -36
6.72B Jeugdhulp behandeling 263 207 57
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 218 378 -159
6.73A Pleegzorg 77 94 -17
6.73B Gezinsgericht -11 84 -94
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 281 315 -33
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 285 418 -133
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 181 124 57
6.81A Beschermd wonen (WMO) 94 82 12
6.82A Jeugdbescherming 246 261 -15
6.82B Jeugdreclassering 0 0 0
7.1 Volksgezondheid 613 562 51
Totaal Lasten 10.825 10.319 506
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 129 0 129
Totaal Onttrekkingen 129 0 129
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 424 389 35
Totaal Stortingen 424 389 35

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Hieronder worden de belangrijkste verschillen toegelicht:

Taakveld Analyse baten Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
6.1 Dit betreft de specifieke uitkering inburgering en onderwijsroute. Conform de reserveringsregeling van de specifieke uitkering wordt het niet bestede bedrag in 2024 meegenomen ter besteding in het volgende kalenderjaar. 68 Nadeel
6.3 Het werkelijk ontvangen budget bijzondere bijstand is voordeliger uitgevallen dan de eerder ontvangen voorlopige specificatie. -95 Voordeel
6.3 Voor de opvang van Oekraïnse ontheemden is minder ontvangen dan verwacht 64 Nadeel
7.1 De extra inkomsten voor de specifieke uitkering voor het integraal zorgakkoord is niet opgenomen in de begroting.Daarnaast is de afrekening van het maatwerk GGDrU 2023 en de doorschuif BTW van 2022-2024 een voordeel voor 2024 . -61 Voordeel
Diversen -6 Voordeel
Totaal mutaties baten -30 voordeel
Taakveld Analyse lasten Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
6.1 Het vastgoed sociaal domein laat een voordeel zien die grotendeels kan worden verklaard doordat in de begroting nog rekening is gehouden met rentekosten voor de Klepper. Dit komt te vervallen door de besluitvorming om de Klepper te verkopen. In de begroting 2025 is dit inmiddels hersteld. -30 Voordeel
6.1 In 2023 is er een 1-mailige subsidie verstrekt waarvan de kosten in 2023-2024 lagen. Echter binnen de begroting is deze geheel in 2024 opgenomen. Daarnaast konden er kosten verantwoord worden onder taakveld 6.81 vanwege extra beschikbaar gestelde middelen vanuit de regio. -95 Voordeel
6.1 Het subsidiebeleid is nog niet herzien, waardoor er nog ruimte is binnen de begroting. Daarnaast is dit budget nog niet volledig budget door latere start van een nieuwe collega. -66 Voordeel
6.1 Dit betreft het resterend budget inburgering. De inburgeringsvoorzieningen en kosten onderwijsroute worden bekostigd uit de specifieke uitkering inburgering en onderwijsroute. Conform de reserveringsregeling van de specifieke uitkering wordt het niet bestede bedrag in 2024 meegenomen ter besteding in het volgende kalenderjaar. -79 Voordeel
6.1 - 6.3 De inzet voor de opvang van Oekraïnse ontheemden is deels afgenomen. Daarnaast zijn er kosten met betrekking tot de opvang van Oekraïnse ontheemden verantwoord binnen de reguliere budgetten. -319 Voordeel
6.1 Voor 2023/2024 is dit budget toegekend voor het opstellen van een programma arbeidsmigranten. Dit budget is ingezet om in 2023/2024 onderzoek uit te laten voeren, waarvoor ook nog een bijdrage van de provincie is ontvangen. In het vervolg is in 2024 nauwelijks inzet nog benodigd geweest. -26 Voordeel
6.3 t/m 6.5 Ferm Werk: Binnen programma inkomensregelingen (-41) is door extra inzet op toepasbaarheid voorliggende voorzieningen verrekening met UWV-Wajong uitkering behaald. Daarnaast is er door extra inzet op in- en externe debiteurenbewaking ook een voordeel ontstaan. Binnen het programma arbeidsparticipatie (-34)) is het positieve resultaat onder meer het gevolg van nog niet ingevulde vacatures en door minder inzet van instrumenten/activiteiten inburgeringstrajecten. Het postieve resultaat binnen het programma werkbedrijf en beschut werk (-24) komt door een kostenvoordeel op de uitvoeringskosten. Daarnaast zijn de totale (netto) opbrengsten NTW (Netto Toegevoegde Waarde) hoger dan initiatief was begroot als gevolg van het hanteren van hogere verkooptarieven. Binnen programma aanvullende dienstverlening (-44) zijn de gerealiseerde kosten bij zowel de uitvoering van de regeling TMZ, de declaratieregeling en de aanvullende uitvoeringskosten lager als begroot. Daarnaast is er per saldo een positief resultaat als gevolg van dat er bij de afsluiting van 2023 een verplichting opgenomen is voor de nog niet ontvangen kosten met betrekking tot de declaratieregeling welke in 2024 nog betaald zou moeten worden. Binnen programma bedrijfsvoering en overhead (-60) is door onder andere lagere huisvestingskosten inclusief uitgestelde investeringen , hogere rente schatkistbankieren, lagere salariskosten en geen aanspraak te hoeven maken op het budget onvoorzien een positief resultaat ontstaan. -208 Voordeel
6.3 Kosten ten behoeve van de ontwikkeling en opstart van de Groene Hart Pas welke met ingang van 01-01-2025 van start gaat. 39 Nadeel
6.71A tm 6.71C Het aantal cliënten HH is toegenomen echter de extra kosten zijn minder hard gestegen dan geprognotiseerd. Het aantal cliënten Wmo Begeleiding individueel is licht afgenomen en het aantal cliënten Wmo begeleiding groep is licht gestegen. Per saldo een lichte daling van de kosten. -14 Voordeel
6.72A tm 6.74B Het aantal cliënten in de jeugdzorg is licht toegenomen. Echter, voornamelijk in de duurdere zorg is de meeste toename zichtbaar (jeugdzorg ambulant, residentiële zorg en s-GGZ). 358 Nadeel
6.82A Vanuit Save Veilig Midden Nederland (SVMN) is nog geen definitieve afrekening ontvangen. Een eventueel nadeel of voordeel komt ten laste of ten gunste van het resultaat van 2025. 38 Nadeel
7.1 De eindafrekening van GGDrU is nog niet ontvangen. Wel is er minder inzet op maatwerk benodigd geweest. Een eventueel nadeel of voordeel komt ten laste of ten gunste van het resultaat van 2025. -46 Voordeel
Diversen -58 Voordeel
Totaal mutaties lasten -506 Voordeel
Totaal mutaties lasten en baten -536
Taakveld Mutaties reserves Bedrag (x 1.000) voordeel/ nadeel
0.10 Minder toegevoegd aan de algemene reserve 10 voordeel
0.10 Betreft budgetoverheveling -104 nadeel
Totaal mutaties reserves -94 nadeel