Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Voorjaarsrapportage 2023
>
Inspanningen
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Inleiding en financieel beeld
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3 Sociaal domein
Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5 Onderwijs en Sport
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7 Algemene inkomsten
Programma 8 Overhead
Inspanningen
Home
Programma's
Inleiding en financieel beeld
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en Mobiliteit
Programma 3 Sociaal domein
Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie
Programma 5 Onderwijs en Sport
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen
Programma 7 Algemene inkomsten
Programma 8 Overhead
Inspanningen
Tonen
Inspanningen (121)
1.1.1.1 In gezamenlijkheid met partnerorganisaties controles uitvoeren en interventies toepassen.
1.1.1.2 Vergroten bewustwording en meldingsbereidheid van de samenleving wat zich uit in een verhoging van het aantal meldingen 'Meld misdaad anoniem' ten opzichte van het jaar ervoor.
1.1.2.1 Evalueren huidige horecabeleid.
1.1.2.2 Opstellen convenant veilig uitgaan met betrokken partners.
1.1.3.1 Achterhalen problematiek waardoor de APV nu niet aansluit op handhavingspraktijk.
1.1.4.1 Vrijmaken budget voor een extra BOA.
1.1.4.2 Werven extra BOA.
1.1.4.3 Ontwikkelen slimme sociale en technische hulpmiddelen.
1.1.5.1 Uitbreiden capaciteit OOV.
1.2.1.1 Onderzoek of verhuizing mogelijk is zonder gebruik te maken van tijdelijke huisvesting.
1.2.1.2 Verhuizing naar Huiskamer van de stad.
1.2.2.1 Onderzoek naar hoeveel de e-diensten gebruikt worden.
1.2.2.2 Aansluiten bij visie dienstverlening Woerden.
1.3.1.1 Participatiekader van Woerden overnemen.
1.3.1.2 Implementeren (Woerdens) participatiebeleid.
1.3.3.1 Teksten voor de website, het redactionele deel van de informatiepagina in de krant en social media van de gemeente zijn op B1-niveau.
1.3.3.2 Trainen ambtenaren in begrijpelijk schrijven.
1.3.4.1 Inwoners krijgen op een laagdrempelige manier informatie over besluiten van de gemeente en hoe besluitvorming tot stand komt.
1.4.1.1 Oudewater stemt proces af met Woerden.
1.4.1.2 Evaluatie huidige samenwerking.
1.4.1.3 Uitgangspunten van de samenwerking formuleren.
1.4.1.4 Onderhandelen en overeenkomst sluiten.
1.4.2.1 Reguliere samenwerkingsverbanden worden gecontinueerd.
2.1.1.1 In gesprek gaan met de raad over beleid en beheer van de openbare ruimte, ophalen van een bestuurlijke richting.
2.1.1.2 Beleid opstellen en vaststellen voor beeldkwaliteitsniveaus op basis van het huidige beleid, waarin ook beheerkosten zijn meegenomen.
2.1.1.3 Uitwerken van het thema schoon voor alle onderdelen van de openbare ruimte met als belangrijk onderdeel de onkruidbestrijding.
2.1.1.4 Uitwerken van het thema ecologie (met als basis het bestaande beleid) voor alle onderdelen van de openbare ruimte. Met aandacht voor de balans tussen ecologie en de uitstraling.
2.1.1.5 Structureel uitvoeren van beleidsschouw (beeldkwaliteitsniveau) en technische inspecties en hier jaarlijks over rapporteren.
2.1.2.1 Overname van de openbare verlichting van Citytec voorbereiden.
2.1.2.2 Beleid opstellen met KPI’s om het woord ‘ goed’ nader te definiëren en daarmee het risicokader. Als er geen overname plaatsvindt, wijzigen wij aan de hand van de KPI’s het contract met Citytec.
2.1.2.3 Beheerplan Openbare verlichting opstellen.
2.1.3.1 Bepalen van de fasering van het Masterplan binnenstad.
2.2.1.1 Stimuleren van het in beheer nemen van de openbare ruimte door bewoners en ondernemers.
2.3.1.1 In gesprek blijven met de provincie Utrecht over de kosten en verantwoordelijkheden.
2.3.2.1 Het KBOR wordt uitgevoerd.
2.4.1.1 Plan/beleidsuitwerking opstellen.
2.4.2.1 Mogelijkheden voor kort en lang parkeren rond de binnenstad onderzoeken.
2.4.3.1 Verkenning naar een logistieke hub (zie ook programma 4).
2.4.4.1 Maatregelen fietsplan uitvoeren, namelijk het fietsparkeeronderzoek.
2.4.4.2 Fietsparkeerplaatsen rond de Markt realiseren als onderdeel van het Masterplan Binnenstad.
2.4.5.1 Planvorming fietsverbinding Kerkwetering-Binnenstad.
2.5.1.1 Regionale samenwerking over zwaar verkeer in het buitengebied.
2.5.1.2. Onderzoek naar natuurlijk sturen.
2.5.1.3 Beleid wegen in het buitengebied. o.a. snelheid, inclusief uitvoeringsplan.
3.1.1.1 Het Stadsteam zet in op vroegtijdige vraagverheldering en het zelf aanbieden van begeleiding aan inwoners. Daarbij stuurt het Stadsteam op individueel niveau op het behalen van de doelen van de zorg en stuurt indien nodig bij.
3.1.1.2 Zo veel mogelijk kinderen groeien op in gezinsvormen. We werken met onze partners aan het zo veel mogelijk voorkomen van uithuisplaatsingen en aan het verkorten van de opnameduur met verblijf.
3.2.1.1 Herijken van de subsidiekaders en subsidieafspraken, op basis van de uitgangspunten uit het Sociaal Akkoord. Hierbij de subsidiepartijen nadrukkelijk betrekken.
3.3.1.1 Sociaal Akkoord opstellen met de gemeenteraad en maatschappelijke partners, en gedragen door alle betrokkenen.
3.3.2.1 Het Sociaal Akkoord uitwerken in een uitvoeringsagenda en deze jaarlijks opnemen in de P&C-cyclus.
4.1.1.1 Culturele instellingen zijn en worden zo goed mogelijk ondersteund middels impuls- en coronasubsidies.
4.1.1.2 Initiëren versterkte samenwerking tussen de museale en andere culturele organisaties waardoor het culturele aanbod in Oudewater zichzelf beter kan profileren.
4.1.1.3 De verdere uitvoering hiervan ligt bij de organisaties zelf, waarbij de gemeente een adviserende positie inneemt.
4.2.1.1 Afhankelijk van de uitspraak van de RvS. Kavels en locatie dermate voorbereiden en inplannen dat er zo snel mogelijk met de verkoop begonnen kan worden, na uitspraak RvS.
4.2.2.1 Omdat de verkoop van Tappersheul 3 op zich laat wachten, worden in 2023 noodmaatregelen uitgevoerd, voor in ieder geval het asfalt (programma 2).
4.2.2.2 De verdere revitalisatie zal plaatsvinden nadat de verkoop van Tappersheul 3 gestart is.
4.2.3.1 In samenwerking met de gemeente Woerden en de U10 onderzoek doen naar de noodzaak en haalbaarheid van een regionaal bedrijventerrein in de A12-zone.
4.3.1.1 Plan van aanpak opstellen. Feedback ophalen door middel van participatie.
4.3.1.2 Plan van aanpak uitvoeren afhankelijk van beschikbare middelen.
4.3.2.1 Pro-actief in gesprek gaan met ondernemers over hun plannen met leegstaande panden.
4.4.1.1 Volgen van de actuele ontwikkelingen.
4.5.1.1 Gesprekken voeren met maatschappelijke organisaties op de 3 thema's 'natuurlijk, historisch en kleurrijk'. Doel is om de samenwerking tussen deze organisaties te stimuleren waardoor er een beter cultureel en recreatief aanbod
4.5.2.1 Initiëren van samenwerking tussen organisaties om te komen tot een samenhangend aanbod van evenementen. Verdere uitwerking van deze samenwerking ligt bij de organisaties.
4.6.1.1 Betrokken partijen ondersteunen om een recreatievisie op te stellen.
4.6.2.1 In de omgevingsvisie hebben we zoekgebieden opgenomen voor wandelingen op het boerenland. Landbouwtransitie kan kansen bieden voor recreatie. De ontwikkelingen in de sector zullen worden gevolgd.
4.7.1.1 Opstellen warmtetransitievisie met aanpak voor energiearmoede en isolatieprogramma.
4.7.1.2 Opstellen uitvoeringsprogramma gebouwde omgeving.
4.7.1.3 Opstellen communicatieplan.
4.7.1.4 Plannen opstellen via participatieproces.
4.7.2.1 Aanvragen subsidies/fondsen.
4.7.2.2 Uitvoeren uitvoerings- en communicatieplan.
4.7.3.1 In afstemming met Woningraat tweejaarlijks afspraken maken.
4.8.1.1 Opstellen PvA zon op dak in afstemming met Energie Oudewater en Duurzaam Oudewater, gebruik zonneladder en aandacht voor opwek bij zowel particulieren als bij ondernemers.
4.8.1.2 Uitvoeren van PvA zon op dak, waarbij zowel particulieren als ondernemers actief worden geïnformeerd over de mogelijkheden.
4.8.2.1 Beeldkwaliteitsplan opstellen o.b.v. Routekaart naar Landschap van Verlangen.
4.8.2.2 Gebiedsprocessen uitvoeren in de zoekgebieden uit het afwegingskader.
4.8.2.3 Criteria voor maatschappelijke tender voor zonnevelden opstellen.
4.8.2.4 Vergunningen verlenen aan initiatiefnemers voor grootschalige zonnevelden.
4.8.3.1 RES 2.0 herijken binnen RES U16.
4.8.3.2 RES 3.0 ontwikkelen binnen RES U16.
5.1.1.1 Ambitie voorleggen aan uitvoeringspartners.
5.1.1.2 Doelstellingen beide akkoorden samenvoegen.
5.1.1.3 Budgetten beide akkoorden samenvoegen.
5.1.1.4 Plannen aanpassen aan publicatie rijksregeling.
5.1.2.1 Organisaties en opzet bespreken met uitvoeringspartners.
5.1.2.2 NOC*NSF om ondersteuning vragen bij de eerste editie.
5.1.2.3 Maatschappelijke partners uitnodigen.
5.2.1.1 Gesprekken voeren met het schoolbestuur van het openbaar onderwijs.
5.2.1.2 Voorstel/informeren raad over borging van de grondwettelijke plicht voor het bieden van openbaar onderwijs.
5.3.1.1 Start werkzaamheden.
6.1.1.1 Minimaal 30 woningen opleveren.
6.1.1.2 Voorbereiden van de ontwikkeling van circa 400 woningen t/m 2026 en verder.
6.1.2.1 Woningbouwprogramma verder aanscherpen, waarbij meer ruimte wordt gemaakt voor betaalbare woningbouw. We werken dit uit vanuit de kaders van het hoofdlijnenakkoord.
6.1.3.1 Vraagstuk arbeidsmigranten projectmatig oppakken. Aanpak en benodigde middelen beschrijven in een raadsvoorstel dat na goedkeuring wordt uitgevoerd.
6.1.3.2 Op basis van de resultaten van het plan van aanpak een kader opstellen voor een goede huisvesting voor arbeidsmigranten.
6.2.1.1 Stedenbouwkundig plan voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.2.1 Met de inwoners van Hekendorp in gesprek gaan om de behoefte te inventariseren.
6.2.3.1 Opstellen stedenbouwkundig plan, inrichtingsplan en de definitieve verkaveling.
6.2.4.1 Het bestemmingsplan voorleggen aan de gemeenteraad.
6.2.5.1 Het plan voor de ontwikkeling van het gebied rondom de oude touwbaan, inclusief renovatie van de oude touwbaan, voorleggen aan de provincie.
6.3.1.1 Het omgevingsplan opbouwen, na inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2023. Het streven is om dit proces in vier jaar te doorlopen. In 2023 wordt een start gemaakt met het omgevingsplan.
6.3.1.2 Een deel van het gebiedsdekkend omgevingsplan voorleggen aan de gemeenteraad.
6.3.2.1 Voorbereidingen treffen voor de verordening fysieke leefomgeving.
6.3.3.1 Voorstel voor de aanpak van het opstellen van het kader, inclusief investeringsvoorstel, voorleggen aan de gemeenteraad.
6.4.1.1 Startnotitie - om te komen tot een Integraal programma vastgoed - voorleggen aan het college.
6.4.1.2 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor het Stadskantoor.
6.4.1.3 Uitwerking van het programma op vastgoed maken, op basis van het integrale programma voor De Klepper en het Cultuurhuis.
6.4.2.1 Verkoopovereenkomst sluiten en levering aan kopende partij.
6.4.2.2 Levering Stadskantoor.
6.4.3.1 Inschrijvingen voor de herontwikkeling van de Klepper beoordelen en ranken.
6.4.3.2 Overeenkomst sluiten met de best beoordeelde bieding.
6.4.4.1 Gesprekken voeren met de scholen over de bezetting van de lokalen.
7.1.1.1 Begroot en realiseer een structureel saldo van baten en lasten rond de nullijn.
7.1.2.1 Financiële meevallers worden toegevoegd aan de Algemene Reserve.
7.1.3.1 Maximale resultaten behalen op grondexploitaties op toekomstige bouwlocaties.
7.1.4.1 Er worden minder nieuwe investeringen gedaan.
7.1.4.2 Er wordt gezocht naar co-financiering.
7.2.1.1 Instructies en voorlichting.
7.2.1.2 Toetsing van de voorstellen op naleving.
7.2.2.1 Richtlijnen/instructies opstellen en personeel informeren/voorlichten.
7.2.2.2 Toetsing op naleving van de financiële kaders.
7.2.3.1 Actualiseren van de financiële kaders in de nieuwe financiële verordening.
Vorige
/ 284
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk