Voorjaarsrapportage 2022
|
Blz. 1
|
Programma's
|
Blz. 2
|
Inleiding en financieel beeld
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
Financieel beeld
|
Blz. 6
|
Financieel beeld
|
Blz. 7
|
Algemene uitkering
|
Blz. 8
|
Raadsbesluiten na vaststellen begroting
|
Blz. 9
|
Aandachtspunten / risico's
|
Blz. 10
|
Aandachtspunten
|
Blz. 11
|
Corona
|
Blz. 12
|
Tabel
|
Blz. 13
|
Toelichting
|
Blz. 14
|
Programma 1 Bestuur, dienstverlening en veiligheid
|
Blz. 15
|
Opgave: Dienstbare organisatie
|
Blz. 16
|
Inleiding
|
Blz. 17
|
Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?
|
Blz. 18
|
Opgave: Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 19
|
Inleiding
|
Blz. 20
|
Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?
|
Blz. 21
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 22
|
Resultaat
|
Blz. 23
|
1.2.1 Aanpak ondermijning door actueel beleid- en regelgeving een ontmoedigend vestigingsklimaat voor malafide ondernemers, en een afschrikkende omgeving voor mensen met criminele intenties te creëren. Met een accent op drugs, witwassen en fraude.
|
Blz. 24
|
1.3.1 De inwoner verstoort minder de openbare orde / bedreigt minder diens eigen veiligheid of die van anderen, dankzij beïnvloeding van diens gedrag.
|
Blz. 25
|
1.4.1 Een flexibele, professionele, efficiënte en effectieve gemeentelijke crisisorganisatie met voldoende mankracht. Alle collega’s zijn goed opgeleid, getraind en geoefend.
|
Blz. 26
|
1.5.1 Het Integraal Veiligheidsplan (IVP) wordt vastgesteld. Dit heeft een looptijd van 2023-2026.
|
Blz. 27
|
Opgave: Het aanpakken van uitdagingen die de grenzen van Oudewater overschrijden in regionale samenwerkingsverbanden
|
Blz. 28
|
Inleiding
|
Blz. 29
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 30
|
Resultaat
|
Blz. 31
|
1.6.1 Een Oudewaterse bijdrage aan het ruimtelijk-economisch programma (REP), dat in U10-verband wordt opgesteld.
|
Blz. 32
|
Totalen per programma
|
Blz. 33
|
Toelichting
|
Blz. 34
|
Programma 2 Fysiek beheer openbare ruimte en vervoer
|
Blz. 35
|
Opgave: Openbare ruimte en verkeer
|
Blz. 36
|
Inleiding
|
Blz. 37
|
Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?
|
Blz. 38
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 39
|
Resultaat
|
Blz. 40
|
2.1.1 Afhankelijk van de geboden financiële ruimte wordt het fietsnetwerk in de loop van 2022 en verder aangepast aan de gestelde inrichtingseisen,
|
Blz. 41
|
2.2.1 De infrastructuur in het buitengebied is in overeenstemming met de functies zoals die in de omgevingsvisie zijn benoemd.
|
Blz. 42
|
2.3.1 In 2022 openbare ruimte financieel inzichtelijk; dit vertaalt zich voor de openbare ruimte naar 'areaal (A) en gewenste kwaliteit (K) zijn in overeenstemming met de benodigde budgetten (A x K = €)'.
|
Blz. 43
|
2.3.2 De geplande (onderhouds)projecten worden uitgevoerd.
|
Blz. 44
|
2.3.3 Toekomst openbare verlichting vormgeven
|
Blz. 45
|
2.3.4 Eigendom wegen
|
Blz. 46
|
Totalen per programma
|
Blz. 47
|
Toelichting
|
Blz. 48
|
Programma 3 Sociaal domein
|
Blz. 49
|
Opgave: Onze inwoners doen en kunnen zoveel mogelijk zelf en krijgen daarbij de benodigde ondersteuning wanneer dat nodig is
|
Blz. 50
|
Waar staat deze opgave voor?
|
Blz. 51
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 52
|
Resultaat
|
Blz. 53
|
3.1.1 Het Stadsteam realiseert de afgesproken meerjarige taakstelling op de kosten jeugdzorg met behoud van kwaliteit van zorg.
|
Blz. 54
|
3.1.2 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van de jeugdhulp. Het aandeel van het Stadsteam in het totaal van indicatiestellingen neemt toe t.o.v. andere verwijzers (2020: 46% van het totaal).
|
Blz. 55
|
3.1.3 Het totale aanbod aan sociaal maatschappelijke voorzieningen in de stad is bekend bij inwoners, organisaties en verwijzers, zodat er optimaal gebruik van kan worden gemaakt.
|
Blz. 56
|
Opgave: Oudere inwoners wonen langer zelfstandig thuis
|
Blz. 57
|
Waar staat deze opgave voor?
|
Blz. 58
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 59
|
Resultaat
|
Blz. 60
|
3.2.1 Het percentage ouderen dat onvoldoende regie over eigen leven ervaart, is in 2022 kleiner dan 16,4% (Gezondheidsmonitor 2017, GGDrU).
|
Blz. 61
|
3.2.2 Het percentage mantelzorgers dat zich overbelast voelt, blijft in 2022 gelijk of wordt lager dan 8,7% (Gezondheidsmonitor 2017, GGDrU).
|
Blz. 62
|
3.2.3 Het percentage ouderen dat zich in 2022 eenzaam/niet geïsoleerd voelt is lager dan 35,2% (Gezondheidsmonitor 2017, GGDrU).
|
Blz. 63
|
3.2.4 Meer ouderen zijn op de hoogte van de vervoersvoorzieningen in Oudewater (54%, rapportage preventief huisbezoek 2018).
|
Blz. 64
|
3.2.5 Het percentage ouderen dat zich voorbereid voelt op een calamiteit is in 2022 groter dan 33% (rapportage preventief huisbezoek 2018).
|
Blz. 65
|
3.3.1 Het percentage inwoners dat vrijwilligerswerk doet blijft in 2022 gelijk t.o.v. 45,5% onder ouderen en 40,5% onder volwassenen (Gezondheidsmonitor GGDrU 2017).
|
Blz. 66
|
3.3.2 Er zijn domeinoverstijgende samenwerkingsafspraken waardoor intramurale zorg wordt voorkomen/ uitgesteld en crisissituaties worden voorkomen.
|
Blz. 67
|
3.4.1 Met externe partijen zijn afspraken gemaakt over voldoende gevarieerd aanbod van woningen voor ouderen.
|
Blz. 68
|
Opgave: Inwoners van Oudewater met minder kans op betaald werk doen mee in de samenleving
|
Blz. 69
|
Waar staat deze opgave voor?
|
Blz. 70
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 71
|
Resultaat
|
Blz. 72
|
3.5.1 In 2022 zijn inwoners met een werkfitscore C en D (of inwoners met minder kans op betaald werk) van Ferm Werk verwezen naar het Stadsteam Oudewater.
|
Blz. 73
|
Opgave: Statushouders zijn ingeburgerd
|
Blz. 74
|
Waar staat deze opgave voor?
|
Blz. 75
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 76
|
Resultaat
|
Blz. 77
|
3.6.1 Vanaf de eerste dag krijgen inburgeraars begeleiding en wordt met hen een Persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) opgesteld.
|
Blz. 78
|
3.6.2 Statushouders worden aangemeld voor de B1- de Onderwijs- of de Zelfredzaamheidsroute bij gecontracteerde taalaanbieders.
|
Blz. 79
|
3.6.3 Er is een lerend systeem opgezet dat gericht is op het verbeteren van het inburgeringsstelsel.
|
Blz. 80
|
Totalen per programma
|
Blz. 81
|
Toelichting
|
Blz. 82
|
Programma 4 Cultuur, economie en milieu
|
Blz. 83
|
Opgave: cultuur
|
Blz. 84
|
Wat gaan we doen?
|
Blz. 85
|
Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?
|
Blz. 86
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 87
|
Resultaat
|
Blz. 88
|
4.1.1 In de loop van 2022 heeft besluitvorming plaatsgevonden over de herontwikkeling van De Klepper/ Cultuurhuis en is de rol en de dienstverlening van de bibliotheek vastgelegd in een addendum op de huidige uitvoeringsovereenkomst.
|
Blz. 89
|
Opgave: energietransitie
|
Blz. 90
|
Inleiding
|
Blz. 91
|
Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?
|
Blz. 92
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 93
|
Resultaat
|
Blz. 94
|
4.2.1 Inwoners en bedrijven nemen initiatief om energiebesparende maatregelen te realiseren. Wij ondersteunen inwoners om stappen te zetten in de verduurzaming van de woning.
|
Blz. 95
|
4.4.1 In 2022 wordt uitvoering gegeven in regionaal verband aan de RES 1.0. Tevens wordt gestart met de ontwikkeling van RES 2.0
|
Blz. 96
|
4.4.2 In 2022 wordt één gebiedsproces duurzame elektriciteit gestart.
|
Blz. 97
|
Opgave: cultureel erfgoed
|
Blz. 98
|
Inleiding
|
Blz. 99
|
Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?
|
Blz. 100
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 101
|
Resultaat
|
Blz. 102
|
4.5.1 Cultuurhistorie is onderdeel van de omgevingsvisie, ruimtelijke plannen en projecten, duurzaamheidsvraagstukken en recreatie en toerisme.
|
Blz. 103
|
4.5.2 Beleefbare cultuurhistorie – de verhalen van Oudewater worden verteld via verschillende communicatiemiddelen.
|
Blz. 104
|
4.5.3 Geactualiseerd archeologisch beleid.
|
Blz. 105
|
Opgave: economie
|
Blz. 106
|
Inleiding
|
Blz. 107
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 108
|
Resultaat
|
Blz. 109
|
4.6.1 Lokale economische uitdagingen zijn aangepakt.
|
Blz. 110
|
4.6.2 Een verbeterde gemeentelijke dienstverlening aan het lokale bedrijfsleven, gemeten in de tweejaarlijkse ondernemerspeiling.
|
Blz. 111
|
4.6.3 Een economische toekomstvisie en actieplan voor de binnenstad van Oudewater.
|
Blz. 112
|
Opgave: recreatie en toerisme
|
Blz. 113
|
Inleiding
|
Blz. 114
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 115
|
Resultaat
|
Blz. 116
|
4.7.1 De gemeente faciliteert de verbreding van toeristische en recreatieve activiteiten in de gemeente voor recreanten (lokaal/regionaal) en toeristen (nationaal/internationaal).
|
Blz. 117
|
Totalen per programma
|
Blz. 118
|
Toelichting
|
Blz. 119
|
Programma 5 Sport en onderwijs
|
Blz. 120
|
Opgaven
|
Blz. 121
|
Totalen per programma
|
Blz. 122
|
Toelichting
|
Blz. 123
|
Programma 6 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
|
Blz. 124
|
Opgave: ruimtelijke ontwikkeling en wonen
|
Blz. 125
|
Wat gaan we doen
|
Blz. 126
|
Wat wil Oudewater met deze opgave bereiken?
|
Blz. 127
|
Maatschappelijk effect
|
Blz. 128
|
Resultaat
|
Blz. 129
|
6.1.1 Toename van de woningvoorraad met gemiddeld 30 woningen per jaar.
|
Blz. 130
|
6.2.1 In 2022 worden circa 21 sociale huurwoningen opgeleverd in project Wijngaardstraat.
|
Blz. 131
|
6.2.2 In 2022 worden de in totaal circa 50 koop-/huurwoningen opgeleverd, deels bedoeld voor starters, in project Oranje Bolwerck.
|
Blz. 132
|
6.2.3 In 2022 zijn circa 65 sociale huurwoningen in aanbouw in project Schuylenburcht.
|
Blz. 133
|
6.2.4 In 2022 start de gefaseerde bouw van 95 tot 100 koopwoningen deels terwijl de machinefabriek nog actief is, deels na vertrek van de fabriek.
|
Blz. 134
|
6.2.5 In 2022 is bedrijventerrein Tappersheul uitgebreid met nieuwe bedrijfskavels met de omvang van 3 hectaren in project Tappersheul III.
|
Blz. 135
|
6.2.6 In 2024 start de bouw van circa 100 woningen in project Statenland.
|
Blz. 136
|
6.2.7 In 2022 is de plancapaciteit van woningbouwlocaties uitgebreid door de aanwijzing van ten minste één nieuwe woningbouwlocatie buiten de rode contour van Oudewater.
|
Blz. 137
|
6.2.8 Ontwikkeling van circa 29 sociale huurwoningen in het project Oranjepark 2
|
Blz. 138
|
6.3.1 In 2022 is fase 1 van de Omgevingswet geïmplementeerd.
|
Blz. 139
|
6.3.2 In 2022 kunnen burgers en bedrijven via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) alle informatie over hun fysieke leefomgeving digitaal benaderen.
|
Blz. 140
|
6.4.1 Uitvoering van het Meerjaren Onderhouds Plan voor optimalisatie van gemeentelijk vastgoed en het afstoten van gemeentelijk vastgoed.
|
Blz. 141
|
Totalen per programma
|
Blz. 142
|
Toelichting
|
Blz. 143
|
Programma 7 Algemene inkomsten
|
Blz. 144
|
Resultaat
|
Blz. 145
|
7.1.1 Baten en lasten zijn reëel en structureel in evenwicht.
|
Blz. 146
|
7.1.2 Tijdige informatie aan de raad over Algemene Uitkering Gemeentefonds.
|
Blz. 147
|
7.1.3 Weerstandsvermogen op 1
|
Blz. 148
|
7.2.1 Er worden géén raadsvoorstellen gedaan zonder (structurele) dekking binnen programma.
|
Blz. 149
|
7.2.2 De nota Financiële Sturing wordt nageleefd en gehandhaafd.
|
Blz. 150
|
7.2.3 Actuele financiële kaders
|
Blz. 151
|
7.2.4 Controle op uitvoering besluiten raad.
|
Blz. 152
|
Totalen per programma
|
Blz. 153
|
Toelichting
|
Blz. 154
|
Programma 8 Overhead
|
Blz. 155
|
Totalen per programma
|
Blz. 156
|
Toelichting
|
Blz. 157
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|