1. Maatwerkbudget jeugd
Sinds juni 2021 zien we een stevige daling van het aantal kinderen in zorg. Ook is het volume en de zwaarte van de zorg gedaald. De daling in de kosten sluit aan bij het ingezette beleid.
2. Maatwerkbudget WMO begeleiding
De Wmo is net als de Jeugdwet een open einde regeling. Het afgelopen jaar zagen we een stijging in de kosten voor de Wmo Begeleiding, met name in de eerste twee kwartalen. Op basis van de laatste prognose verwachten we de begroting met het voorgestelde bedrag te moeten ophogen.
3. Maatwerkbugdet WMO voorzieningen
Sinds juni 2021 is het nieuwe inkoopcontract ingegaan. De kosten voor voorzieningen zijn aanzienlijk lager dan eerder, waar de begroting op aangepast kan worden.
4. PGB-jeugd
Op basis van de recente prognose verwachten we dat de kosten voor het gebruik van de PGB lager zijn dan begroot. Dit kan verklaard worden uit het feit dat er, al sinds 2021, minder gebruik wordt gemaakt van de PGB. Deze daling van de kosten komt bovenop de taakstelling die was opgenomen in de financiële heroriëntatie.
5. PGB-Wmo
Hetgeen wat voor de PGB-jeugd geldt, geldt ook voor het PGB-Wmo.
6. Tariefstijging hulpmiddelen
Voor WMO-maatwerk hebben we verschillende gecontracteerde aanbieders. Deze aanbieders mogen contractueel elk jaar indexeren op basis van OVA, PPC en/of CPI. Deze percentages zijn de afgelopen maanden flink gestegen door onder andere hoge prijsontwikkelingen van goederen, inflatie en loonontwikkelingen. Als we ons niet houden aan onze contractuele afspraken, kunnen de aanbieders de contracten ontbinden. Dit leidt tot het stop zetten van zorg aan onze inwoners. Daarnaast verplicht de AMvB “reële prijs Wmo”: het college stelt een reële prijs vast voor diensten die in opdracht van het college door derden worden verleend, zodat de kwaliteit en continuïteit van diensten worden gewaarborgd door gecontracteerde aanbieders. Als we de prijzen niet indexeren op basis van OVA, PPC en/of CPI lopen we een groot risico om niet te voldoen aan de AMvB Reële prijs Wmo. Voor 2022 is rekening gehouden met een indexatie van 1,8%. De percentages voor 2022 liggen echter veel hoger. De indexaties per contract zijn:
• Wmo hulpmiddelen nieuwe contracten per 1 januari 2022: 3,4%
• Wmo hulpmiddelen oude contracten per 1 april 2022: 6,4%
• Huishoudelijke hulp contracten per 1 januari 2022: 3,09%
• Trapliften contracten per 1 januari 2022: 2,70%.
7. Loonstijging zorgpersoneel
Het kabinet heeft aangegeven een bedrag van 675 miljoen euro beschikbaar te stellen om de zorgsalarissen extra te verhogen. In de decembercirculaire is vanaf 2022 structureel 80 miljoen euro beschikbaar gesteld aan gemeenten, opdat zij de middelen hebben om de stijging van de zorgsalarissen in het sociaal domein mogelijk te maken. Van de 80 miljoen euro heeft 40 miljoen euro betrekking op de jeugdzorg en 40 miljoen euro op de Wmo (zowel opvang en begeleiding als huishoudelijke hulp). Verwerking is conform RIB decembercirculaire D/21/047026). De inkosten staan verantwoord op programma 7.
8. Versterking dienstverlening gemeenten
De toeslagaffaire laat zien dat rechtvaardige dienstverlening en goede rechtsbescherming geen vanzelfsprekendheden zijn. Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft het kabinet voorstellen gedaan om de dienstverlening vanuit de overheid fundamenteel te verbeteren. Het kabinet heeft besloten voor het versterken van de dienstverlening bij gemeenten en het extra ondersteunen van mensen in kwetsbare posities. Hiervoor heeft het rijk structureel middelen beschikbaar gesteld, bestaande uit de onderdelen robuust rechtsbeschermingssysteem, systeemleren, versterking ondersteuning sociale wijkteams en impuls integraal werken. De inkomsten uit het Gemeentefonds staan verantwoord op programma 7. Verwerking is conform raadsinformatiebrief decembercirculaire (D/21/047026).
9. Voogdij 18+
In 2022 is overgestapt van een historisch verdeelmodel naar een objectief verdeelmodel. Tot en met 2021 vond een afrekening plaats in jaar T-2 op basis van werkelijk gebruik. Dit is in 2022 vervangen door een risicomodel, ofwel hoe groot is de kans dat een jongere een behandeling krijgt in een jeugdinstelling. De ramingen 2022-2025 in de algemene uitkering gemeentefonds zijn gebaseerd op een simulatie door het CBS inzake het nieuwe woonplaatsbeginsel. Hoewel onzeker is in welke mate deze simulatie werkelijkheid wordt worden de ramingen aangepast, met als uitgangspunt dat Oudewater een lagere algemene uitkering krijgt in de veronderstelling dat er lagere kosten zijn. Het onderdeel Voogdij 18+ binnen de algemene uitkering gemeentefonds wordt verlaagd en aan de lastenkant verlaagd binnen programma 3, zodat deze post budgettair neutraal wordt verwerkt in de voorjaarsrapportage 2022. De inkomsten staan verantwoord op programma 7. Verwerking is conform de raadsinformatiebrief decembercirculaire (D/21/047026) en is budgettair neutraal voor de begroting.
10. Werkfit Oudewater (JiP)
Ferm Werk voert het project Jongeren in Participatie (JiP) uit. Hierbij wordt onder andere intensief samengewerkt met het Stadsteam, het RMC en de scholen. Hiermee voorkomen we dat deze groep een beroep moet doen op bijstand of andere kostbare voorzieningen en zorgen we ervoor dat zij optimaal invulling kunnen geven aan hun talenten. Het bedrag is negatief in de begroting 2022 opgenomen. Daarom moet dit budget gecorrigeerd worden naar het besteedbaar budget.
11. Integratieuitkering Inburgering
Voor inburgering worden op basis van de meicirculaire 2021 vanuit het Rijk middelen ontvangen in de vorm van een Integratie uitkering inburgering. De inkomsten zijn wel in de begroting 2022 -2025 opgenomen, maar de uitgaven niet. Dit wordt nu recht getrokken.
12. AED's
De gemeente Oudewater heeft 9 AED’s in bezit, waarvan 4 binnen (Stadskantoor, Oude Stadhuis, Stadserf, Sporthal Noort Syde) en 5 buiten hangen (Klepper, Eiber, Cultuurhuis, Dijketelg en De Boezem). De gemeente is verantwoordelijk voor een jaarlijkse check en onderhoud. De AED’s vallen onder 2 domeinen: het ruimtelijk domein en sociaal domein waardoor het beheer van onderhoud en aanschaf bij meerdere collega’s ligt. Het voorstel is om met ingang van 2022 het budget te centraliseren en te ramen bij het sociaal domein. Doordat niet eerder rekening is gehouden met deze kosten in de begroting, zorgt dit voor een structureel nadeel vanaf 2022.
13. Toeslag lage inkomens energie
Het Rijk heeft in december 2021 aangekondigd dat er een compensatieregeling komt in verband met hoge energielasten, voor huishoudens met een laag inkomen. De eenmalige energietoeslag vergt een wijziging van de Participatiewet. De Minister van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen heeft op 15 maart jl. aangegeven dat gemeenten mogen starten met de uitbetaling. Door te starten met de ambtshalve uitbetaling aan huishoudens met een bijstandsuitkering en een IOAW of IOAZ uitkering, bereiken we op korte termijn een grote groep inwoners die recht heeft op de eenmalige energietoeslag. Er wordt op dit uitgegaan dat dit gaat om een budget van € 65.600 die wordt gecompenseerd door het Rijk. Effect op het begrotingssaldo is budgettair neutraal.
14. Inkoop Monitoring Utrecht West
Bijstelling begroting IMUW 2022. Ondanks de gedeeltelijke uittreding van Stichtse Vecht en de cao stijging dalen de kosten voor gemeente Oudewater. Dit komt doordat de incidentele kosten voor extra kosten inkoop 2022 komen te vervallen. Dit zorgt voor een klein voordeel.
15. Ferm Werk
De gewijzigde begroting 2022 -2025 leidt tot een structurele positieve bijstelling van de gemeentelijke bijdrage. Verwerking is conform raadsbesluit D/22/048641.
16. Samen Veilig Midden Nederland
De begroting 2022 van SVMN is positief bijgesteld. Dit wordt veroorzaakt door de afname van de totale reguliere subsidieaanvraag ten opzichte van 2021 in regio UW met 6,8 % en de subsidieaanvraag voor SAVE (Perceel 2) is 8,9 % lager dan in 2021. Dit is conform subsidieaanvraag 2022 (collegebesluit : D/21/050969).
17. SPUK inburgering
Voor de kosten van inburgeringsvoorzieningen krijgen de gemeenten een specifieke uitkering van het Rijk (SPUK). Het gaat hierbij om de kosten van de volgende inburgeringsvoorzieningen: leerroutes, PVT, maatschappelijke begeleiding, MAP en inzet van tolken. Zowel de uitgaven als de inkomsten worden verhoogd met en bedrag van € 63.526.
18. Preventie middelengebruik
De uitkering is bestemd voor de uitvoering van het door de kerngroep ondersteuningsprogramma Lokale Preventieakkoorden VNG goedgekeurde preventieakkoord of preventieaanpak. De activiteiten waarvoor de uitkering wordt verleend, moeten uiterlijk zijn verricht op 31 december 2022. Deze activiteiten staan vermeld in het lokale preventieakkoord of preventieaanpak. Deze lokale preventieakkoorden en aanpakken richten zich op het terugdringen van roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht. Zowel de uitgaven als inkomsten worden verhoogd met een bedrag van € 10.000.
19. Poortwachter dyslexie
Op dit moment worden aanvragen tot vergoede dyslexie ingediend bij de toegang van de gemeente. De gemeente beoordeelt de aanvragen summier en leidt de aanvragen – indien voldaan aan de vereisten – door aan de zorgaanbieders. In de regio is de wens uitgesproken om deze poortwachtersfunctie te beleggen bij het samenwerkingsverband. In het regionale programmateam sociaal domein is besloten onderzoek te doen naar het beleggen van de poortwachtersfunctie bij het samenwerkingsverband. De poortwachtersfunctie inclusief een actieve signaleringsfunctie en monitoringsfunctie moet worden vergoed door de gemeenten aan het samenwerkingsverband, doordat de gemeenten kosten besparen bij de gemeentelijke toegang. De hoogte van de besparing ramen wij gelijk aan de kosten (budgettair neutraal).