Programma 8 Overhead

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Nr. Omschrijving 2024 2025 2026 2027 Voor- / nadeel
1. Verhoging loonkosten in verband met CAO -6.834 -6.834 -6.834 -6.834 Nadeel
2. Heffings- en invorderingskosten -7.500 -7.500 -7.500 -7.500 Nadeel
3. Juridische kosten -50.000 0 0 0 Nadeel
4. Kosten subsidiespecialisten -10.000 -10.000 -10.000 -10.000 Nadeel
5. Aanpak dienstverlening -25.000 0 0 0 Nadeel
6. Klein onderhoud Stadskantoor BN 0 0 0 Nadeel
7. Proceskosten en projectbegeleiding De Klepper -148.000 0 0 0 Nadeel
Totaal programma 8 Overhead € -247.334 € -24.334 € -24.334 € -24.334
BN = budgetneutraal

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

1.    Verhoging loonkosten in verband met CAO
Dit betreft de stijging van de loonkosten als gevolg van CAO afspraken.

2.    Heffings- en invorderingskosten
De jaarlijkse lasten ten aanzien van heffings- en invorderingskosten is ongeveer € 7.500. Deze kosten zijn momenteel niet goed begroot, wat een kleine begrotingsonrechtmatigheid kan geven.

3.    Juridische kosten
Voor de jurdische inzet voor klachten aan het adres van gemeente Oudewater wordt externe capaciteit ingehuurd. De extra inzet die nodig is valt niet onder de afgesproken werkzaamheden die in de basisdienstverlening met Woerden is afgesproken.

4.    Kosten subsidiespecialisten
Om subsidies te verwerven worden externe subsidiespecialisten ingehuurd. De subsidiespecialisten werken voor zowel gemeente Woerden als Oudewater en zijn belangrijk in het adequaat en ordentelijk benutten van inkomende subsidiebronnen. Een deel van de kosten zijn om deze reden ook voor gemeente Oudewater.

5.    Aanpak dienstverlening
Gemeente Oudewater en Woerden willen gelijk optrekken als het gaat om de aanpak en visie op dienstverlening. Om heldere keuzes te kunnen maken en een betrouwbare en open overheid te zijn, is het van belang een heldere aanpak op dienstverlening te maken. Met deze aanpak beogen we kaders te schetsen waaraan de verschillende domeinen de door hen aangeboden diensten kunnen vormgeven (product, kwaliteit en proces).

6.    Klein onderhoud Stadskantoor (€ 18.000)
Deze budgetaanvraag heeft betrekking op klein onderhoud en is noodzakelijk voor de instandhouding van het gebouw. De lasten worden gedekt uit de reserve onderhoud vastgoed.

7.    Proceskosten - projectbegeleiding De Klepper
Voor de proceskosten en procesbegeleiding rond de ontwikkelingen van De Klepper is extra budget nodig van in totaal € 148.000 in 2024.