Inleiding en financieel beeld

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Oudewater kent de volgende planning-en-control-instrumenten:

a.    Voorjaarsrapportage (financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording)
b.    Kadernota (kaderstellend voor volgende begroting)
c.    Begroting (autorisatie budgetten en afspraken over resultaten)
d.    Najaarsrapportage (financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording)
e.    Jaarrekening (financiële en beleidsmatige eindverantwoording)

Wat nu voorligt, is de voorjaarsrapportage 2024. Zoals gebruikelijk bevat de voorjaarsrapportage, per programma, informatie over (1) de realisatie van de programmaresultaten en de uitvoering van de daarvoor benodigde inspanningen en (2) financiële mutaties ten opzichte van de begroting, aangevuld met (3) een actuele investeringsplanning. Daaraan voorafgaand presenteren wij het overall financiële beeld en actuele aandachtspunten.

Met betrekking tot het saldo van de voorjaarsrapportage 2024 merken wij op dat dit niet de prognose is van de meerjarenbegroting 2025-2028. Na de voorjaarsrapportage doen zich nog vele mutaties voor (algemene uitkering, verbonden partijen, rente/afschrijvingen, etc.). 

Financieel beeld

Terug naar navigatie - Financieel beeld

Na het verwerken van de mutaties in de Voorjaarsrapportage laten de jaren 2024 en 2025 een overschot zien. Het saldo van de voorjaarsrapportage bedraagt voor 2024 € 1.317.141. Dit saldo wordt bij het opstellen van de jaarrekening 2024 via resultaatbestemming toegevoegd aan de Algemene Reserve.
De jaren 2026 en 2027 laten forse tekorten zien. Het eindsaldo van de Voorjaarsrapportage 2024 is voor de jaren 2025-2027 het beginsaldo van de kadernota.

De in onderstaande tabel opgenomen mutaties worden aan het eind van elk programma in een tabel gespecificeerd en vervolgens toegelicht.

In de bijlage staan de mutaties opgenomen die zijn afgekeurd.

Financiële stand van zaken / bijstelling begroting 2024-2027

Terug naar navigatie - Financiële stand van zaken / bijstelling begroting 2024-2027
Omschrijving 2024 2025 2026 2027 Voor- / nadeel
Saldo begroting na vaststelling raad 17-11-2022 290.207 532.969 -1.291.305 -1.454.134 Voor-nadelen
Extra tractiekrediet (raadsbesluit 25 april 2024) 0 -33.005 -32.575 -32.144 Nadeel
Mutaties Programma 1: Bestuur, dienstverlening en veiligheid -31.745 -48.945 -48.945 -48.945 Nadeel
Mutaties Programma 2: Fysiek beheer openb. ruimte en Mobiliteit -21.800 -4.000 -4.000 -4.000 Nadeel
Mutaties Programma 3: Sociaal Domein 623.697 20.820 -2.180 11.820 Voor-nadelen
Mutaties Programma 4: Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie -93.789 0 0 0 Nadeel
Mutaties Programma 5: Sport en onderwijs -25.679 -7.184 -7.184 -7.184 Nadeel
Mutaties Programma 6: Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen 30.160 5.075 -65.441 -65.441 Voor-nadelen
Mutaties Programma 7: Algemene inkomsten 793.424 255.047 233.654 539.954 Voordeel
Mutaties Programma 8: Overhead -247.334 -24.334 -24.334 -24.334 Nadeel
Totaal saldo Voorjaarsrapportage ( - = tekort) € 1.317.141 € 696.443 € -1.242.310 € -1.084.408 Voor-nadelen

Aandachtspunten / risico's

Aandachtspunten

Terug naar navigatie - Aandachtspunten

 

Aandachtspunten zijn de begrotingstekorten vanaf 2026. Hierop wordt in de Kadernota 2025 nader ingegaan. 

Voortgang grote dossiers Oudewater
In de gemeenteraad is de toezegging (T-847) gedaan dat er bij de documenten van de P&C-cyclus gerapporteerd zal worden over de grote dossiers die in Oudewater spelen. Het gaat hierbij om de 
volgende dossiers:

Verkoop Stadskantoor - Ontwikkeling Cultuurhuis - Verkoop/verbouw De Klepper
De inschrijver voor het Stadskantoor die door de selectieprocedure is gekomen is Habion in samenwerking met de Wulverhorst. Zij zijn voornemens om het Stadskantoor van Oudewater te transformeren naar 24 woningen voor dementerenden ouderen. De fase waarin het project zich bevindt is de goedkeuring van de erfpachtovereenkomst en daarna de onderhandelingen daarover. Zodra dit gereed is, zal de kopende partij het traject voortzetten met verdere onderzoeken, voorbereidingen, vergunningsaanvragen etc. Omdat het Stadskantoor eerder vervreemd zal worden dan dat de Klepper gereed is voor gebruik is er tijdelijke huisvesting nodig voor de huidige gebruikers van het Stadskantoor. Na meerdere opties onderzocht te hebben is het Cultuurhuis naar voren gekomen als de meest geschikte en haalbare optie. Momenteel worden er gesprekken gevoerd met de scholen over de indeling van de mogelijke gemeentelijke functies binnen het pand. Daarna zal het college moeten beslissen of dit inderdaad door zal gaan. Voor de Klepper is de selectieprocedure afgerond. Hieruit is Promad B.V. als meest gunstige partij naar voren gekomen. Momenteel wordt er een intentieovereenkomst opgesteld die, na onderhandelingen met Promad B.V., ondertekend zal worden. Daarna zal Promad B.V. verder gaan met het project met als doel tot een definitief plan te komen waar het college en de raad mee akkoord kunnen gaan. In de Voorjaarsrapportage is een bedrag van € 148.000 opgenomen voor projectbegeleiding en proceskosten (programma 8) dit bedrag wordt gedekt uit de vrijval van kapitaalasten (programma 3).

Zwembad
Helaas heeft er, ondanks de inspanningen die zijn gepleegd, nog geen zitting bij de Raad van State plaatsgevonden.  Verwacht wordt dat dit najaar het beroep tegens bestemmingsplan Tappersheul III bij de Raad van State wordt behandeld. Zolang dit beroep loopt kan er nog geen definitief besluit genomen worden over het zwembad. Dit omdat de kosten van de bouw van het zwembad afhangen van het moment dat er gebouwd kan worden.


Ontwikkeling locaties Statenland en Kerkwetering
Als gevolg van de behandeling van het bestemmingsplan Tappersheul III is er nog geen duidelijkheid over het moment wanneer het gebied van Statenland beschikbaar komt voor woningbouw. Om kosten te 
beperken is het project getemporiseerd. Het verkeersonderzoek is afgerond. Bij Kerkwetering is op de gronden voorkeursrecht gevestigd. Er worden met eigenaren van de gronden gesprekken gevoerd over mogelijke verwerving en met de provincie voor de benodigde instemming om in het gebied te mogen bouwen.

Ontwikkeling Eiber - ontwikkeling Sporthal De Noort Syde

Het voorgenomen besluit om gymzaal De Eiber af te stoten blijft van kracht. De achterliggende motivatie is om, door het schrappen van de exploitatiekosten van de gymzaal, de totale beheerskosten van het gemeentelijk vastgoed te kunnen verlagen. De mogelijkheden voor overdracht van De Eiber aan schoolbesturen danwel sloop/herontwikkeling wordt onderzocht. Dit ook in samenhang met het realiseren van een nieuwe sportcluster naast het zwembad of het renoveren van de bestaande sporthal Noord Syde.
Dit traject wordt ook wel “treintje 2” genoemd.  Op dit moment wordt prioriteit gegeven aan de opgave voortgekomen is uit “treintje 1” (Stadskantoor, Cultuurhuis, De Klepper). 

Portfoliomanagement

In het belang van de organisatie wordt portfoliomanagement geïmplementeerd om grip te krijgen op de huidige grote projecten. Deze functie is niet in te vullen binnen de huidige formatie en bestaat ook nog niet. De effecten voor Oudewater zijn nog niet bekend (PM).