Programma 4 Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie

Opgave Cultuur

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.

Terug naar navigatie - 4.1.1 Aanbod culturele activiteiten wordt versterkt.

Resultaat te bereiken in 2025.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Cultuureducatie in de scholen kan vanaf september 2025 worden versterkt door gebruik te maken van de rijksregeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Feitelijk wordt het beschikbare budget verdubbeld. De uitvoering kan nader worden uitgewerkt in overleg met het onderwijs en de culturele partners (Kunst Centraal, Bibliotheek en KUVO).

De bibliotheekwet is in voorbereiding met een zorgplicht voor gemeenten vanaf 2026. Hier is tevens een extra bekostiging in het vooruitzicht gesteld. Op moment van schrijven is er nog niets definitief gecommuniceerd door het rijk. De verwachting is dat dit zal gaan om 2,95 per inwoner. Dat betreft gelabeld geld. De verwachting is dat hier in de decembercirculaire uitsluitsel komt.

Inspanningen

Opgave Economie

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

 4.2  Oudewater houdt aantrekkelijke bedrijfslocaties op bedrijventerrein.

4.3 Behoud van een levendige binnenstad; veilig, leefbaar en bereikbaar.

4.4 Vitaal landelijk gebied.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.

Terug naar navigatie - 4.2.1 Vitaal bedrijventerrein ‘Tappersheul 3’.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

We zijn nog in afwachting van een zittingsdatum van de Raad van State. 

Inspanningen

4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.

Terug naar navigatie - 4.2.2 Tappersheul 1 + 2 zijn gerevitaliseerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Omdat verkoop Tappersheul 3 op zich laat wachten, zijn alleen noodmaatregelen uitgevoerd, voor het asfalt. (Programma 2).  
Verdere revitalisatie nadat de verkoop van Tappersheul 3 gestart is, na 2024.

Inspanningen

4.3.1 Plan van aanpak vitale binnenstad uitvoeren (afhankelijk van beschikbare middelen).

Terug naar navigatie - 4.3.1 Plan van aanpak vitale binnenstad uitvoeren (afhankelijk van beschikbare middelen).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Opgave Recreatie en toerisme

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.5 Oudewater staat nog meer bekend als aantrekkelijke plaats om te bezoeken bij bewoners, bezoekers en bedrijven.

4.6 Inwoners en bezoekers kunnen weer gebruik maken van recreatieve en toeristische activiteiten.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristisch bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.

Terug naar navigatie - 4.5.1 Versterkte samenwerking tussen culturele en museale organisaties, horeca en toeristisch bedrijfsleven aan de hand van natuurlijk, historisch en kleurrijk Oudewater.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.

Terug naar navigatie - 4.5.2 Samenhangend aanbod evenementen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.

Terug naar navigatie - 4.6.2 Recreatief beter toegankelijk buitengebied.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

Opgave Energietransitie

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

4.7 Inwoners en ondernemers leveren een bijdrage aan de verduurzaming van woningen en gebouwen. We doen dit samen en iedereen kan meedoen. De landelijke ambitie om te streven naar 50% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990 is daarbij uitgangspunt. De gemeente wil een voorbeeldfunctie vervullen en streeft naar minder CO2-uitstoot voor het eigen vastgoed.

4.8 In Oudewater wekken we in 2030 7 GWh duurzame energie op met kleine windmolens en met zon op daken en daarnaast 19 GWh op zonnevelden.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

4.7.2 Activiteiten uit Warmteprogramma zijn gestart.

Terug naar navigatie - 4.7.2 Activiteiten uit Warmteprogramma zijn gestart.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Winter 2024 worden inwoners geïnformeerd over de warmtetransitie per wijk. In 2025 wordt, mits er voldoende personele capaciteit is gestart met de wijkverkenning aardgasvrij in Noortsyde.

Inspanningen

4.7.4 Energieneutrale en gasloze gemeentelijke vastgoedportefeuille en lagere energielasten eigen organisatie en huurders gemeentelijk vastgoed.

Terug naar navigatie - 4.7.4 Energieneutrale en gasloze gemeentelijke vastgoedportefeuille en lagere energielasten eigen organisatie en huurders gemeentelijk vastgoed.

Resultaat te bereiken vanaf 2025.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Duurzaam verwarmen is uitgangspunt bij bouw- en renovatieprojecten.

Inspanningen

4.8.1 Aanvalsplan zon op dak wordt uitgevoerd.

Terug naar navigatie - 4.8.1 Aanvalsplan zon op dak wordt uitgevoerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Is vanwege capaciteitsbeperking doorgeschoven naar 2025.

Inspanningen

4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.

Terug naar navigatie - 4.8.2 Initiatief/initiatieven voor zonnevelden zijn gerealiseerd.

Resultaat te bereiken in 2030.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Formele vergunningverlening Lievaart is vertraagd; het plan is dat dit in september alsnog gebeurt.

Inspanningen

4.8.3 Herijking RES-doelstellingen

Terug naar navigatie - 4.8.3 Herijking RES-doelstellingen

Resultaat te bereiken in 2025.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De herijking van de RES-doelstellingen loopt volgens plan en zal in 2025 gereed komen. Ambtelijke inzet blijft in 2024 en 2025 nodig hierbij.

Inspanningen

4.8.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Terug naar navigatie - 4.8.4 Innovatieve vormen van netgebruik en opslag, om de gevolgen van netcongestie zo veel mogelijk te beperken, zijn in samenwerking met Stedin en RES U16 onderzocht.

Resultaat te bereiken in 2026.

Kwaliteit (indicator)

R

Kwaliteit (toelichting)

De situatie rondom netcongestie is snel verslechterd. Nieuwe vormen om de gevolgen van netcongestie te beperken worden elders in den lande steeds meer toegepast. Het onderzoek naar mogelijke toepassingen is nog niet concreet. Dit kan pas vanaf 2025 opgepakt worden vanwege capaciteitsbeperking. 

Inspanningen

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Nr. Omschrijving 2024 Voor- / nadeel
LASTEN:
1. Herstel Bibliotheekstelsel -220.000 Nadeel
2. Lagere kapitaallasten 5.888 Voordeel
Totaal LASTEN € -214.112
BATEN:
3. SPUK uitkering Herstel Bibliotheekstelsel 220.000 Voordeel
Totaal BATEN € 220.000
Totaal programma 4 € 5.888 Voordeel

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

1.    Herstel Bibliotheekstelsel (€ 220.000)
De specifieke uitkering is bestemd als tegemoetkoming in de kosten die gemeenten maken voor de oprichting van nieuwe bibliotheekvestigingen en het verbeteren of doorontwikkelen van bestaande beperkte bibliotheekvoorzieningen. Voor 2024 hebben vanuit de SPUK Herstel Bilbliotheekstelsel een aanvraag ingediend ter waarde van € 220.000. De aanvraag is toegekend. In 2024 vindt beschikking aan de bibliotheek plaats.

2.  Lagere kapitaallasten

Bij de vaststelling van de zijn diverse investeringen afgerond en doorgeschoven naar het volgende jaar. Dit heeft effect op de begrote afschrijvingslasten. Deze worden nu bij de Najaarsrapportage gecorrigeerd.

3. SPUK-uitkering Herstel Bibliotheek

Tegenover de lasten genoemd onder punt 1 staan hier de inkomsten uit de specifieke uitkering geraamd.