Inleiding en financieel beeld

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Oudewater kent de volgende planning-en-control-instrumenten:

a.    Voorjaarsrapportage (financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording)
b.    Kadernota (kaderstellend voor volgende begroting)
c.    Begroting (autorisatie budgetten en afspraken over resultaten)
d.    Najaarsrapportage (financiële stand van zaken begrotingsjaar en tussentijdse beleidsverantwoording)
e.    Jaarrekening (financiële en beleidsmatige eindverantwoording)

Wat nu voorligt, is de najaarsrapportage 2024. Zoals gebruikelijk bevat de najaarsrapportage, per programma, informatie over (1) de realisatie van de programmaresultaten en de uitvoering van de daarvoor benodigde inspanningen en (2) financiële mutaties ten opzichte van de begroting, aangevuld met (3) een actuele investeringsplanning. Daaraan voorafgaand presenteren wij het overall financiële beeld en actuele aandachtspunten.

Met betrekking tot het saldo van de najaarsrapportage 2024 merken wij op dat dit de financiële stand van zaken van het begrotingsjaar 2024 is.

Financieel beeld

Terug naar navigatie - Financieel beeld

Na het verwerken van de mutaties in deze Najaarsrapportage laat het jaar 2024 een overschot zien. Het saldo van deze Najaarsrapportage bedraagt € 1.121.070. In deze stand is rekening gehouden met het aangenomen amendement "Verordening Woonfonds" (€ 50.000) dat in de raad van 3 oktober is aangenomen.

Het saldo wordt normaliter bij het opstellen van de jaarrekening 2024 via resultaatbestemming toegevoegd aan de Algemene Reserve.  Gelet op de ontwikkelingen en financiële verwachtingen rond De Klepper - Stadskantoor en Cultuurhuis willen wij voor de incidentele baten en lasten een Bestemmingsreserve instellen. Zoals in de Kadernota al aangeven was er bij de ontwikkeling van De Klepper - Verkoop Stadskantoor en verbouwing Cultuurhuis nog een geprognosticeerd incidenteel tekort van € 1.223.000. Op basis van diverse start en opleverdata wordt er nu uitgegaan van een tekort van € 1.033.000. De wens is dan ook dit bedrag bij de Jaarrekening te storten in de te vormen bestemmingsreserve. Dit natuurlijk als het rekening resultaat dit toelaat.

In de Najaarsrapportage is rekening gehouden met een overschot op de zware jeugdzorg van € 300.000. Bij vaststelling van de Najaarsrapportage wordt dit gestort in de reserve Sociaal Domein om toekomstige tegenvallers in de zware jeugdzorg incidenteel te kunnen dekken. Ook is de door wethouder Kok aan uw raad gemelde overschrijding op asfaltverhardingen is de Najaarsrapportage verwerkt en wordt gedekt uit de reserve wegen. 

De in onderstaande tabel opgenomen mutaties worden aan het eind van elk programma in een tabel gespecificeerd en vervolgens toegelicht.

 

Financiële stand van zaken / bijstelling begroting 2024-2027

Terug naar navigatie - Financiële stand van zaken / bijstelling begroting 2024-2027
Omschrijving 2024 Voor- / nadeel
Saldo begroting na vaststelling Voorjaarsrapportage 1.257.141 Voordeel
Af: Amendement "Verordening Woonfonds" raad 3-10-2024 -50.000 Nadeel
Mutaties Programma 1: Bestuur, dienstverlening en veiligheid 0
Mutaties Programma 2: Fysiek beheer openb. ruimte en Mobiliteit 143.718 Voordeel
Mutaties Programma 3: Sociaal Domein -569.008 Nadeel
Mutaties Programma 4: Cultuur, Economie, Recreatie & toerisme, Energietransitie 5.888 Voordeel
Mutaties Programma 5: Sport en onderwijs -125.000 Nadeel
Mutaties Programma 6: Ruimtelijke ontwikkeling en Wonen 78.214 Voordeel
Mutaties Programma 7: Algemene inkomsten 380.117 Voordeel
Mutaties Programma 8: Overhead 0
Totaal saldo Voorjaarsrapportage ( - = tekort) € 1.121.070 Voordeel

Aandachtspunten / risico's

Aandachtspunten

Terug naar navigatie - Aandachtspunten

Voortgang grote dossiers Oudewater
Aan de gemeenteraad is de toezegging gedaan dat er bij de documenten van de P&C-cyclus gerapporteerd zal worden over de grote dossiers die in Oudewater spelen. Het gaat hierbij om de 
volgende dossiers:

Verkoop Stadskantoor - Ontwikkeling Cultuurhuis - Verkoop/verbouw De Klepper
De inschrijver voor het Stadskantoor die door de selectieprocedure is gekomen is Habion in samenwerking met de Wulverhorst. Zij zijn voornemens om het Stadskantoor van Oudewater te transformeren woningen voor dementerenden ouderen. De fase waarin het project zich bevindt is de goedkeuring van de erfpachtovereenkomst die inmiddels uit onderhandeld is. Zodra dit gereed is, zal de kopende partij het traject voortzetten met verdere onderzoeken, voorbereidingen, vergunningsaanvragen etc.. Omdat het Stadskantoor eerder vervreemd zal worden dan dat de Klepper gereed is voor gebruik is er tijdelijke huisvesting nodig voor de huidige gebruikers van het Stadskantoor. Na meerdere opties onderzocht te hebben is het Cultuurhuis naar voren gekomen als de meest geschikte en haalbare optie. De scholen zijn inmiddels akkoord met de meest recente plannen. Nu moet er door ons college en uw raad besloten worden of dit inderdaad door zal gaan. Wat betreft De Klepper. De onderhandelingen met Promad B.V. zijn succesvol afgerond. De intentieovereenkomst kan ondertekend worden.  Daarna zal Promad B.V. verder gaan met het project met als doel tot een definitief plan te komen die door de gemeente getoetst zal worden aan de hand van het programma van eisen.

Zwembad

Op 29 augustus jl. heeft de Raad van State nader advies gevraagd bij de Stichting advisering bestuursrechtspraak in kader van het bestemmingsplan Tappersheul III.  Hierdoor wordt verwacht dat de Raad van State niet eerder dan in het voorjaar van 2025 de zitting houdt. Zolang het beroep loopt kan er nog geen definitief besluit genomen worden over het zwembad. 

 

Ontwikkeling locaties Statenland en Kerkwetering

Als gevolg van de onzekerheid het moment van de behandeling van het beroep tegen van het bestemmingsplan Tappersheul III bij de Raad van State is er nog geen duidelijkheid over het moment wanneer het gebied van Statenland beschikbaar komt voor woningbouw. De ruimtelijke randvoorwaarden worden opgesteld en deze zullen ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. 
Bij Kerkwetering is er nog geen duidelijkheid over de grondverwerving. Met de provincie is het uitgangspunt voor een programmering van 500 woningen afgesproken. 

 

Ontwikkeling Eiber - ontwikkeling Sporthal De Noort Syde

Het voorgenomen besluit om gymzaal De Eiber af te stoten blijft van kracht. De achterliggende motivatie is om, door het schrappen van de exploitatiekosten van de gymzaal, de totale beheerskosten van het gemeentelijk vastgoed te kunnen verlagen. De mogelijkheden voor overdracht van De Eiber aan schoolbesturen danwel sloop/herontwikkeling wordt onderzocht. Dit ook in samenhang met het realiseren van een nieuwe sportcluster naast het zwembad of het renoveren van de bestaande sporthal Noort Syde.
Dit traject wordt ook wel “treintje 2” genoemd.  Op dit moment wordt prioriteit gegeven aan de opgave voortgekomen is uit “treintje 1” (Stadskantoor, Cultuurhuis, De Klepper). 

 

Budgetoverhevelingen

Budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen

Wij stellen voor om de budgetoverhevelingen te integreren in de Najaarsrapportage. Zo wordt de organisatie niet over hetzelfde onderwerp op twee verschillende momenten belast met deze uitvraag. 

Om de prestaties te realiseren is het nodig om de budgetten die hiervoor in 2024 zijn opgenomen over te hevelen naar 2025. Deze budgetten zijn opgenomen in 2024 of er zijn inkomsten ontvangen waar tegenover geen uitgaven staan. De overhevelingen worden in een begrotingswijziging verwerkt. De aanvragen voor budgetoverheveling zijn getoetst aan de Financiële verordening. Intern hanteren wij een drietal categorieën.

De overheveling van een exploitatiebudget naar het volgende jaar wordt voorgesteld als:
1. De opdracht is gegeven/verplichting is aangegaan, maar waarbij de werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd/gefactureerd;
2. Het budget een directe relatie heeft met een doeluitkering, een reserve of een subsidiebeschikking. Het niet overhevelen heeft tot gevolg dat er terugbetaald moet worden;
3. De opdracht is niet gegeven/de verplichting is niet aangegaan, de geplande werkzaamheden zijn door omstandigheden nog niet uitgevoerd. Het betreft een incidenteel bedrag.

Categorie 1 en 2 betreffen administratieve overhevelingen. De invloed hierop is beperkt. De uitgaven voor categorie
3 betreffen éénmalige budgetten.
In onderstaand overzicht staan de bedragen, waarvan wordt voorgeteld deze over te hevelen, opgenomen per categorie.
In totaliteit gaat het om een bedrag van € 3.215.676.
Categorie 1 : €     192.250
Categorie 2 : € 2.815.876
Categorie 3 : €     207.550

Nr. Programma-nummer Taakveld Onderwerp Uitvoering Werkzaamheden Bedrag cat. 1 Bedrag cat. 2 Bedrag cat. 3
1. 1 0.4 Aanpak op dienstverlening 1e kw. 2025 10.000
2. 2 2.1 Circulatieplan mrt-25 7.500
3. 2 2.1 Planstudie fiets feb-25 12.500
4. 2 2.1 Zwaar verkeer 2025 24.000
5. 2 2.1 Uitvoering Fietsbeleidsplan sep-25 12.500
6. 2 2.1 Laadpalenvisie 2025 132.050
7. 2 2.1 Openbare verlichting 2025 100.000
8. 2 2.2 Parkeeronderzoek feb-25 10.000
9. 3 6.1 Onafhankelijke clientondersteuning 1e halfjaar 2025 49.000
10. 3 6.1 Sociaal akkoord 1e halfjaar 2025 35.000
11. 3 6.2 Herijking subsidies 1e halfjaar 2025 40.000
12. 4 7.4 Transitie Landelijk Gebied 2025 37.000
13. 5 5.2 Voorbereiding nieuwbouw zwembad 2025 2.465.725
14. 6 5.5 Actualisatie gemeentelijke monumenten 2025 20.000
15. 6 8.1 Bodemonderzoek Westerwal 1e halfjaar 2025 14.250
16. 6 8.3 Uitbesteed werk Omgevingswet doorlopend 115.891
17. 6 8.3 Extern tijdelijk personeel Omgevingswet doorlopend 9.110
18. 6 8.3 Weeghuisje Arminiusplein 2025 10.000
19. 6 8.3 Woning begraafplaats Hekendorpse buurt 115 2025 18.150
20. 6 8.3 Integraal programma Vastgoed 2025 25.000
21. 6 8.3 Energiebeheer 2025 8.000
22. 2 2.1 Asfaltverharding (amendemend werk met werk) 2025 60.000
23. 2 2.1 Asfaltverharding Westerwal 2025 326.000
€ 192.250 € 3.141.876 € 207.550

Toelichting budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Toelichting budgetoverhevelingen

1. Aanpak op dienstverlening
Budget 1e kwartaal 2024 toegekend als bijdrage in de ontwikkeling van een aanpak op dienstverlening, de inhuur van een projectleider hiervoor en de oplevering van een implementatieplan. Dit in aanvulling op het bedrag dat hiervoor is gereserveerd in Woerden. De looptijd van dit project is van 1 maart 2024 (startdatum projectleider) tot 1 maart 2025. 
Enkele grote kostenposten in dit project zijn de (interne) communicatie van de uiteindelijke aanpak van dienstverlening en het laten doen van een nulmeting aan klanttevredenheidsonderzoek / gebruikersonderzoek om te toetsen in welke mate we nu al voldoen aan de kaders die we opstellen in onze aanpak op dienstverlening. Beide zijn pas mogelijk aan het einde van het project, als de aanpak op dienstverlening (zo goed als) gereed is. Voor beide onderdelen van het project geldt dan ook dat dit grotendeels pas in 2025 afgerond kan worden. 
Omdat de kaders van de aanpak op dienstverlening ook richting geven aan wat we precies gaan doen in onderzoek en communicatie, is hier nu nog geen opdracht voor uitgezet. 

2. Circulatieplan
Uitvoering van het plan kan pas in 2025, er is eerst omgevingscommunicatie nodig.

3. Planstudie fiets
Het werk voor de planstudie is gestart in 2024 en wordt in 2025 afgerond.

4. Zwaar verkeer
Het werk voor het opstellen beleid zwaar verkeer is gestart in 2024 en wordt in 2025 afgerond.

5. Uitvoering Fietsbeleidsplan
De uitwerking van het bij de begroting 2024 aangenomen amendement "Fiets h'm d'r in!" is in 2024 opgestart en wordt in 2025 afgerond.

6. Laadpalenvisie
Werving personeel 2024 niet gelukt. Met interne verschuiving en aantrekken extern(e) bureau(s) wordt in 2024 gestart met de uitwerking. Zwaartepunt ligt in 2025. Eenmalige budgetten worden nu bij de Najaarsrapportage overgebracht.

7. Openbare verlichting
Budget voor eenmalige kosten overname openbare verlichting van Citytec.  Deze worden gedekt uit de Algemene Reserve (raadsvoorstel: D/22/074515). De onderhandelingen over de overname lopen op dit moment en wordt in 2025 afgerond.

8. Parkeeronderzoek
Onderzoek is in 2024 gestart en wordt in 2025 afgerond.

9. Onafhankelijke cliëntondersteuning
Dit zijn de zogenaamde koplopersgelden (RIB komt eraan). Ingezet voor een training aan vrijwilligers ter signalering en kennis over faciliteiten in Oudewater. Er is nog een groot bedrag over, dat we willen inzetten ter ondersteuning van inwoners in de Brede dijk. Er zijn signalen dat de buurt aandacht vraagt, inwoners moeten gezien en gehoord worden, dit vraagt (professionele) ondersteuning en aandacht. We willen hier een project van maken en deze gelden hiervoor beschikbaar stellen. Mogelijk start dit project nog in 2024 en anders Q1 of Q2 in 2025. In dat geval willen we het overhevelen. 

10. Sociaal akkoord
Middelen voor de totstandkoming van het sociaal akkoord. Hier hoort ook de monitor bij die momenteel wordt ontwikkeld. Van deze middelen wordt een deel gebruikt voor de inzet van een extra info manager. De kwaliteitsmonitor vraagt nog tijd en aandacht. Het restant overhevelen naar 2025 zodat we extra inzet nog kunnen verlengen. Het budget wordt gedekt uit de Algemene Reserve (raadsvoorstel: D/22/074515).

11. Herijking subsidies
Wegens ziekte kon de herziening van het subsidiebeleid niet eerder opgestart worden. Inmiddels is er opdracht gegeven voor inzet extra capaciteit ten behoeve van de herziening van het subsidiebeleid.

12. Transitie Landelijk Gebied

Bij de aanvraag is rekening gehouden met een groot deel van het (co-financierings-)budget dat in de begroting 2024 is opgenomen. Het resterende deel moet worden overgeheveld om aan de eisen van de subsidie te voldoen.

13. Voorbereiding nieuwbouw zwembad

SBZO is de subsidie, gedekt uit de Algemene Reserve, toegezegd in verband met de nieuwbouw. Als gevolg van vertraging op het bestemmingsplan Tappersheul III (behandeling bij RvS) kan nog niet begonnen worden met de bouw.

14. Actualisatie gemeentelijke monumenten

Afgelopen maanden zijn gebruikt voor inventarisatie en voorwerk. Het daadwerkelijke werk gaat later van start.

15. Bodemonderzoek Westerwal

Het bodemonderzoek heeft in 2023 plaatsgevonden en de komende maanden wordt een saneringsplan besproken waarvoor de resultaten van het bodemonderzoek nodig zijn. Een deel van deze kosten valt in 2025. Begin oktober wordt een opdracht verleend voor het onderzoek naar de niet gesprongen explosief. In de grote lijn wordt dit jaar het onderzoek uitgevoerd en begin 2025 volgt de conclusie met de vervolgstappen.

16. Uitbesteed werk Omgevingswet

Niet alle activiteiten ter implementatie van de Omgevingswet waarvoor kosten gemaakt worden, vallen in de jaren waarin de uitkering van de rijksbijdrage plaatsvindt. Gemeenten ontvangen tot en met 2025 een bijdrage van het Rijk ter compensatie van kosten die gemeenten maken bij de implementatie van de Omgevingswet. De implementatie is echter in 2025 niet afgerond, ook daarna vinden activiteiten plaats waarvoor kosten gemaakt worden. De Omgevingswet moet namelijk volledig ingevoerd zijn voor 2032. Kortom, niet alle kosten vallen echter ook in deze periode waarin de gelden uitgekeerd worden (t/m 2025), maar vallen in de periode erna (t/m 2032). Voor 2024 is dat ook het geval. Daarnaast bedragen de rijksgelden meer dan wij in een jaar aan activiteiten uit kunnen voeren. Om de activiteiten ter implementatie van de Omgevingswet te kunnen bekostigen, moeten het budget overgeheveld worden. 

17. Extern tijdelijk personeel Omgevingswet

De implementatie van de Omgevingswet is nog niet afgerond. Een deel van de Rijksbijdragen zijn gereserveerd voor latere jaren omdat in die jaren de Rijksbijdrage minder of 0 is en/of er hogere kosten begroot zijn. Daarnaast wordt op sommige tijdelijke budgetten, bijvoorbeeld voor inhuur projectleider, nog geworven. 

18. Weeghuisje Arminiusplein

Opgenomen in de primaire begroting. Dit wordt gedekt uit de Reserve Onderhoud Vastgoed die nog aanwezig is voor een aantal gebouwen.  Opdracht is gegeven aan aannemer. Op dit moment (1 augustus) is nog niet duidelijk of de planning voor uitvoering in 2024 gehaald gaat worden.

19. Woning begraafplaats Hekendorpse buurt 115

Via de VJR24 is budget verkregen voor het groot onderhoud. Dit wordt gedekt uit de Reserve Onderhoud Vastgoed die nog aanwezig voor een aantal gebouwen. Opdracht is gegeven aan een aannemer. Op dit moment (1 augustus) is nog niet duidelijk of de planning voor uitvoering in 2024 gehaald gaat worden.

20. Integraal programma Vastgoed

Het budget voor het opstellen van dit programma is opgenomen in de begroting. Sinds 1 juli 2024 is er capaciteit beschikbaar binnen Vastgoed en Sociaal Domein en wordt er gewerkt aan de voorbereiding voor een startnotitie. De notitie wordt in 2025 opgesteld en hiervoor wordt het budget ingezet. Het budget wordt gedekt uit de Algemene Reserve (raadsvoorstel: D/22/074515).

21. Energiebeheer
Betreft het energiebeheer en de facturatie onder te brengen bij een derde partij en op die manier dezelfde werkwijze te volgen als in Woerden. Vanwege sterke onderbezetting is dit nog niet uitgevoerd.

22. Asfaltverharding

Uitvoering is niet mogelijk omdat de discussie Hoenkoopsebrug nog loopt. Zolang hier geen definitieve keuze is gemaakt voor fysieke aanpassingen van de brug kan er geen goede aanpassing van de fietsinfrastructuur  plaatsvinden.