Programma 3 Sociaal domein

Opgave Gezondheid, cultuur en bewegen

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.1.1 Inwoners hebben een betere mentale gezondheid

Terug naar navigatie - 3.1.1 Inwoners hebben een betere mentale gezondheid

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Ook dit jaar zetten we in op het Vitaliteitsakkoord 2024.  Het Vitaliteitsakkoord heeft als ambitie het bevorderen van een completer vitaliteitsaanbod alle inwoners van Oudewater. Aandachtspunten zijn:

•    Inclusie (iedereen kan meedoen)
•    Versterken van het bestaande aanbod
•    Herkenbaarheid

Er zijn verschillende aanvragen binnengekomen die bijdragen aan het bevorderen van de mentale gezondheid van inwoners. Van hardlopen tot en met de jaarlijkse vitaliteitsmarkt. 

Inspanningen

3.1.2 Inwoners hebben een gezond gewicht.

Terug naar navigatie - 3.1.2 Inwoners hebben een gezond gewicht.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Middels het Vitaliteitsakkoord zijn er aanvragen gehonoreerd die inwoners stimuleren om meer te gaan bewegen en gezonder te gaan leven. Zoals trainingen voor de jaarlijkse hardloopwedstrijd in Linschoten en de jaarlijkse Vitaliteitsmarkt. Dit najaar gaan we mogelijkheden onderzoeken voor meer gecombineerde leefstijlinterventies en de pilot Buurtsportcoach Plus. 

Inspanningen

3.1.3 Middelengebruik onder inwoners neemt af.

Terug naar navigatie - 3.1.3 Middelengebruik onder inwoners neemt af.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We zetten in op NIX 18: Er zijn veel risico’s verbonden aan het gebruik van alcohol, zeker als het al op jonge leeftijd wordt genuttigd. Het is noodzakelijk  om deze risico’s te beperken.  We bouwen aan een gezonde toekomst voor onze inwoners. Om jongeren te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van alcohol, laat we de naleving van de leeftijdsgrens onderzoeken. Op deze manier kunnen we in kaart brengen waar extra inzet nodig is om de beschikbaarheid van alcohol voor minderjarigen te voorkomen.

Stoptober: we zitten op het tegengaan van roken en vapen door inwoners te motiveren om deel te nemen aan Stoptober. Hiervoor gebruiken we lokale sleutelfiguren vanuit scholen en sportverengingen. Daarnaast streven we naar een Rookvrije Generatie, door steeds meer gebieden rookvrij te maken. Hiervoor hebben we stoeptegels, deurmatten en posters aangeschaft bij Rookvrijegeneratie.nl

Inspanningen

3.1.5 Oudewater heeft een omgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.

Terug naar navigatie - 3.1.5 Oudewater heeft een omgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn verschillende aanvragen gehonoreerd in het Vitaliteitsakkoord waarbij bewegen en ontmoeten centraal staan.  Voorbeelden hiervan zijn workshops voor Nordic Walking en hardlopen, als ook de jaarlijkse vitaliteitsmarkt. 

Inspanningen

Opgave Opvoeden en opgroeien

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.2 Alle kinderen in Oudewater krijgen gelijke kansen om zich te ontwikkelen en groeien veilig op. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, kent Oudewater een sterk netwerk dat daarbij kan adviseren, ondersteunen of toeleiden naar hulp. Kinderen in problemen worden zo veel mogelijk in hun eigen omgeving en met hun ouders en verzorgers geholpen.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.2.1 Elk kind heeft een kansrijke start.

Terug naar navigatie - 3.2.1 Elk kind heeft een kansrijke start.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inzet op de doelen Kansrijke Start via de drie actielijnen Kansrijke Start (voor-, tijdens- en na de zwangerschap) en daarbij behorende (RIVM-erkende) interventies. Inzet op (aanstaande) ouders in een kwetsbare positie met daarin aandacht voor cultuursensitief werken, diversiteit, samenwerking in casuïstiek en vroegsignalering. 

Inspanningen

3.2.2 Onderlinge steun voor ouders en kinderen in (kwetsbare) situaties is verbeterd.

Terug naar navigatie - 3.2.2 Onderlinge steun voor ouders en kinderen in (kwetsbare) situaties is verbeterd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Vanaf juli 2023 is de projectleider Opvoeden en opgroeien gestart. Ouders zijn in hun kracht gezet en de ouders hebben gezamenlijk de Vlas opgericht.  De ouders (van een kind met een extra zorgvraag) ontmoeten  elkaar met enige regelmaat. Dit zorgt voor erkenning en begrip en voor nieuwe inzichten in wat er nodig is om  kinderen de juiste hulp te bieden. Vanuit Stadsteam Oudewater ondersteunt de projectleider bij de thema’s rondom het opvoeden en opgroeien. Deze samenwerking zorgt voor duurzame oplossingen.


Inspanningen

3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.

Terug naar navigatie - 3.2.3 Gelijkere kansen voor kinderen in het onderwijs.

Resultaat te bereiken in 2025.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.2.4 Veerkrachtige en weerbare jongeren.

Terug naar navigatie - 3.2.4 Veerkrachtige en weerbare jongeren.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Met de evaluatie van het jongerenwerk en met de coördinator opvoeden en opgroeien hebben we nog stappen te maken.

Inspanningen

3.2.5 Meer ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen.

Terug naar navigatie - 3.2.5 Meer ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er zijn door de projectleider Opvoeden en opgroeien de de Vlas groep mogelijkheden gecreëerd voor kinderen om elkaar te ontmoeten. Onder andere door samen te spelen in de speeltuin en sportactiviteiten.  Ook voor jongeren zijn maatschappelijke organisaties die verbinding en ontmoeting mogelijk maken. 

Inspanningen

3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.

Terug naar navigatie - 3.2.6 Het Stadsteam is de belangrijkste speler in de keten van Jeugdhulp.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We houden de ingezette koers vast met de huidige werkwijze van het Stadsteam.  We monitoren op kwaliteit en financiën. We leggen de werkwijze van het Stadsteam naast de  landelijke opdracht vanuit de Hervormingsagenda Jeugd.

Inspanningen

Opgave Maatschappelijke ontwikkeling en betrokkenheid

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.3 Inwoners zijn zelfredzaam en zijn in staat om te gaan met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Als hierbij ondersteuning of advies nodig is, is er een sterk netwerk dat dit kan bieden of dat doorverwijst naar hulp en ondersteuning.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.3.1 Inwoners kunnen prettig en gezond ouder worden.

Terug naar navigatie - 3.3.1 Inwoners kunnen prettig en gezond ouder worden.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Alle partners die activiteiten, ontmoeting- en ondersteuning aan ouderen bieden worden geregeld geattendeerd op Oudewater.net. Die website zorgt voor een duidelijke en toegankelijk agenda waar inwoners eenvoudig actueel en komende activiteiten kunnen vinden. Naast deze website is er ook een Facebook en Instagram pagina waarop activiteiten worden geplaatst.

 Vindplaatsen van agenda met activiteiten (IJsselbode en Oudewater.net) staat sinds eind sept 2023 ook op boekenlegger die we hebben laten maken en die is uitgedeeld op de Vitaliteitsmarkt Oudewater en verspreid via de Netwerktafel Ouderen. Ook op de komende vitaliteitsmarkt van 20/9/24 worden ze weer verspreidt. 

Ook de met de partners nieuw ontwikkelde draaischijf zal worden geïntroduceerd onder de bezoekers van de vitaliteitsmarkt, deze papieren schijf wijst  inwoners met diverse hulpvragen de weg in Oudewater.

Inspanningen

3.3.2 De weg naar welzijn, ontmoeting en ondersteuning is bekend voor inwoners.

Terug naar navigatie - 3.3.2 De weg naar welzijn, ontmoeting en ondersteuning is bekend voor inwoners.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is een draaischijf ontwikkeld waarop  het aanbod van informele en formele ondersteuning en begeleiding op meerdere levensgebieden in beeld is gebracht. Deze wordt in Q3 verspreid.  De sociale kaart wordt geüpdatet en is naar verwachting klaar in Q4.  

Inspanningen

3.3.3 Inwoners nemen deel aan de samenleving door het hebben van sociale netwerken, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten.

Terug naar navigatie - 3.3.3 Inwoners nemen deel aan de samenleving door het hebben van sociale netwerken, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Hier hebben we doorlopend aandacht voor in onze samenwerking met maatschappelijke organisaties. 

Inspanningen

3.3.4 Ondersteuning vanuit het Stadsteam voor inwoners met vraagstukken rondom mentale gezondheid en psychische kwetsbaarheid.

Terug naar navigatie - 3.3.4 Ondersteuning vanuit het Stadsteam voor inwoners met vraagstukken rondom mentale gezondheid en psychische kwetsbaarheid.

 De betrokkenheid bij deze doelgroep kost het Stadsteem veel tijd. Tijd is o.a. nodig om in contact met de inwoner te komen, een vertrouwensband op te bouwen en af te stemmen met betrokkenen en samenwerkingspartijen. Om dit structureel te kunnen doen, op tijd en bij alle inwoners, heeft het Stadsteam extra geld ontvangen voor uitbreiding capaciteit van een sociaal werkers/WMO consulent. 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.3.5 Mantelzorgers worden adequaat ondersteund.

Terug naar navigatie - 3.3.5 Mantelzorgers worden adequaat ondersteund.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Dit is onderdeel van de reguliere werkwijze van het Stadsteam, waar nodig in samenwerking met andere maatschappelijke partijen. Zoals het Touwteam, Wulverhorst, Careyn, Handje helpen. 

Inspanningen

3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.

Terug naar navigatie - 3.3.6 Domeinoverstijgende samenwerking tussen medisch domein, sociaal domein, woningcorporatie, zorgverzekeraars, zorgkantoor en andere lokale formele en informele organisaties, om goede zorg en ondersteuning in de toekomst te kunnen bieden.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

  1. Wat loopt anders dan verwacht? We zijn samen met de gemeenten uit onze sub-regio Utrecht West projecten aan het inventariseren die in aanmerking komen voor de SPUK IZA 2024 gelden. Dit op basis van het IZA regioplan. De realisatie van dit plan is momenteel suboptimaal.
  2. Wat is de oorzaak? Er is momenteel geen ambtelijke capaciteit om IZA in goede banen te leiden. 
  3. Hoe gaan we het resultaat alsnog realiseren? Er is dit voorjaar een vacature uitgezet voor een IZA coördinator. 

Inspanningen

3.3.7 De Oudewaterse samenleving draagt bij aan het (kunnen) omgaan met mensen met dementie.

Terug naar navigatie - 3.3.7 De Oudewaterse samenleving draagt bij aan het (kunnen) omgaan met mensen met dementie.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Een werkgroep is opgezet rondom het onderwerp Dementievriendelijk. Een eerste plan is gemaakt om mensen beter in staat te stellen om adequaat te reageren op inwoners met dementie en hun mantelzorgers. De opdracht met de maatschappelijke partners willen we formaliseren.

Inspanningen

Opgave Werk en Inkomen

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.4 Inwoners van Oudewater hebben voldoende middelen om in hun eigen levensonderhoud te voorzien.

3.5 Meer inwoners worden bereikt door betere communicatie over regelingen en ondersteuning m.b.t. werk en inkomen.

3.6 Inwoners met betalingsachterstanden worden tijdig geholpen zodat zij niet te maken krijgen met problematische schulden. 

3.7 Inwoners van Oudewater werken of participeren naar vermogen.

3.8 Nieuwe inwoners voelen zich thuis in Oudewater en doen mee naar vermogen.

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.4.1 Meer bestaanszekerheid voor alle inwoners.

Terug naar navigatie - 3.4.1 Meer bestaanszekerheid voor alle inwoners.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Geen aanvullingen.

Inspanningen

3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.

Terug naar navigatie - 3.4.2 Regelingen zijn vereenvoudigd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Ontwikkeling van de Stadspas. Maakt het aanvragen van regelingen eenvoudiger.

Inspanningen

3.5.1 Er wordt meer gebruikgemaakt van (gemeentelijke) regelingen.

Terug naar navigatie - 3.5.1 Er wordt meer gebruikgemaakt van (gemeentelijke) regelingen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Dit zal uiteindelijk aan het eind van het jaar blijken.

Inspanningen

3.6.1 Vroegsignalering is verankerd in de werkwijze van het Stadsteam.

Terug naar navigatie - 3.6.1 Vroegsignalering is verankerd in de werkwijze van het Stadsteam.

Resultaat te bereiken in 2024.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Aanmelding voor het landelijk convenant Vroegsignalering staat voor de 2e helft van 2024 op de planning.

Inspanningen

3.7.1 Meer inwoners met een bijstandsuitkering gaan bij werkgevers of vrijwilligersorganisaties aan de slag.

Terug naar navigatie - 3.7.1 Meer inwoners met een bijstandsuitkering gaan bij werkgevers of vrijwilligersorganisaties aan de slag.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Betere aansluiting van het bestand op sociale activering met beschikbare participatieplaatsen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Versterking van de arbeidsparticipatie (Jip, intensivering doelgroep statushouders en
intensivering op de inzet doelgroep C alsmede versterking van de samenwerking arbeidsmarktregio in de arbeidsmarktregio moeten ertoe leiden dat er op termijn meer mensen mee gaan doen.

Inspanningen

3.7.2 Door intensivering van de dienstverlening en de inzet van een methodische aanpak voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt stijgt de participatie van deze inwoners met 25% tot 35%.

Terug naar navigatie - 3.7.2 Door intensivering van de dienstverlening en de inzet van een methodische aanpak voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt stijgt de participatie van deze inwoners met 25% tot 35%.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Met behulp van het draaien van kleinere caseloads kan er een intensivering van de dienstverlening aan de mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt worden gegeven. Intensivering van de dienstverlening leidt tot het beter zichtbaar krijgen van de hulpvraag. 

Arbeidsparticipatie door intensivering dienstverlening aan de  doelgroep statushouders en de  intensivering  van de dienstverlening aan de doelgroep C). Daarnaast moet de  versterking van de samenwerking met de arbeidsmarktregio leiden tot meer middelen die kunnen worden ingezet bij de re-integratie van inwoners. De resultaten van met name het intensiveren van de dienstverlening zullen in de loop van 2024 worden opgenomen in de kwartaalrapportages van Ferm Werk.

Inspanningen

3.8.1 De keten rondom inburgering functioneert naar behoren.

Terug naar navigatie - 3.8.1 De keten rondom inburgering functioneert naar behoren.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De keten rondom inburgering heeft te kampen met een aantal factoren die een belemmering kunnen vormen bij het huisvesten en inburgeren van statushouders: de beschikbaarheid van voldoende sociale huurwoningen afgestemd op de aan de gemeente toegewezen statushouders (Woningraat) voldoende capaciteit voor maatschappelijke begeleiding (VSGH) en voldoende capaciteit voor het opstarten en opvolgen van de inburgeringsroutes (Ferm Werk). 

Er wordt doorlopend gekeken naar mogelijkheden om vorm te geven aan de taakstelling huisvesting statushouders. Dit gebeurt in nauwe afstemming met ketenpartners gezien de steeds wisselende context.

Inspanningen

Opgave Wonen en leefomgeving

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

3.9 De openbare ruimte nodigt uit tot bewegen en ontmoeting en biedt de mogelijkheid om cultuur te beleven (zie ook 3.1).

3.10 In het woningaanbod wordt rekening gehouden met behoeften van alle inwoners.

3.11 Er is aandacht voor leefbaarheid in de kleinere kernen.

3.12 Inwoners wonen zo lang mogelijk thuis en kunnen in hun thuisomgeving worden ondersteund.

3.13 Inwoners kunnen op een prettige manier zo lang mogelijk thuis blijven wonen. 

 

Resultaten binnen deze opgave worden bereikt in 2027, tenzij anders vermeld.

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.

Terug naar navigatie - 3.10.1 / 6.1.4 Voldoende woningaanbod voor inwoners met specifieke woonbehoeften.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Kamers met aandacht: Kamers met Aandacht is een woonoplossing voor jongeren van 18 tot 23 jaar. Het gaat om jongeren die een zorgorganisatie verlaten en niet thuis, maar ook nog niet helemaal zelfstandig kunnen wonen. Kamers met Aandacht koppelt jongeren aan mensen die een kamer over hebben.

Bij advisering in projecten aangeven dat woningen levensloopbestendig/zorggeschikt worden gebouwd, Collega wonen en zorg is betrokken bij maken van heldere definities in het regionale woonzorgonderzoek (levensloopbestendig/zorggeschikt) omdat deze nog wel eens verschillen.

Inspanningen

3.11.1 Bij ontwikkeling van beleid wordt nagedacht over de leefbaarheid in alle kernen in Oudewater.

Terug naar navigatie - 3.11.1 Bij ontwikkeling van beleid wordt nagedacht over de leefbaarheid in alle kernen in Oudewater.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De functie van Dorpsambtenaar is vervuld binnen domein Ruimte. De dorpsambtenaar richt zich op Hekendorp, onder andere op de functie van het Dorpshuis. Een comité van inwoners denkt mee over een toekomst scenario voor deze kern in Oudewater. Ook is een lijn gelegd met het Jongerenwerk (Stadsteam).  De samenwerking met het  Sociaal Domein gaan we verder verstevigen de komende tijd.

Inspanningen

3.12.1 / 6.1.5 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.

Terug naar navigatie - 3.12.1 / 6.1.5 Prestatieafspraken sluiten aan op behoeften.

Resultaat te bereiken in 2025.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (toelichting)

Inspanningen

3.13.1 Meer inwoners krjigen een erkende valpreventieve interventie om risco's op valongelukken te verkleinen.

Terug naar navigatie - 3.13.1 Meer inwoners krjigen een erkende valpreventieve interventie om risco's op valongelukken te verkleinen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De keten is afgelopen 10 maanden ingericht om valpreventieve interventies aan te bieden aan inwoners van de gemeente Oudewater. De groepen die de 10 daagse cursus volgen zitten tot nu toe vol. Er zijn tot nu toe vier groepen gevormd en in dit najaar sluit een extra fysiotherapiepraktijk aan om op te kunnen schalen. Op de Vitaliteitsmarkt 20/9/24 waar de doelgroep aanwezig is zal aandacht zijn voor Valpreventie en zal door de ketenpartners geworven worden.

Inspanningen

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma
Nr3 Omschrijving 2024 Voor- / nadeel
LASTEN:
1. Inburgeringsvoorziening -207.167 Nadeel
2. Onderwijsroute -9.125 Nadeel
3. Lagere kapitaallasten 28.000 Voordeel
4. Ferm Werk -118.000 Nadeel
5. WMO maatwerk HH -140.000 Nadeel
6. Essentiële functies 300.000 Voordeel
7. Storting in Reserve Sociaal Domein -300.000 Nadeel
8. Sociaal Akkoord 111.525 Voordeel
9. Jeugd maatwerk - Jeugd ambulant -400.000 Nadeel
10. Wmo LBV + Beschermd wonen 25.870 Voordeel
11. Samen Veilig Midden Nederland (SVMN) -31.105 Nadeel
12. Uitvoeringskosten Sociaal Domein -7.545 Nadeel
13. GGDrU -10.520 Nadeel
14. Inkoop Monitoring Utrecht West (IMUW) -27.233 Nadeel
Totaal LASTEN € -785.300 Nadeel
BATEN:
15. SPUK-uitkering inburgeringsvoorziening 207.167 Voordeel
16. SPUK-uitkering onderwijsroute 9.125 Voordeel
Totaal BATEN € 216.292 Voordeel
Totaal programma 3 € -569.008 Nadeel

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

1.    Inburgering
De uitkering voor de bekostiging van inburgeringsvoorzieningen is gewijzigd door bijstelling van de prognose van het aantal asielstatushouders dat in 2023 en 2024 in de gemeente gehuisvest wordt en het aantal gezins- en overige migranten dat in 2024 in de gemeente gehuisvest wordt.  Tegenover de lasten staat een specifieke uitkering van het Rijk.

2.    Onderwijsroute
Voor het realiseren van de onderwijsroute en voorzieningen wordt door het rijk een uitkering verstrekt. Het voorschot is gebaseerd op het aantal inwoners in de gemeente. De definitieve uitkering wordt na afloop van 2024 vastgesteld op basis van het totaal aantal gehuisveste asielstatushouders. Lasten en baten zijn gelijk, dus budgettair neutraal voor het begrotingssaldo.

3.   Lagere kapitaallasten

Bij de vaststelling van de jaarrekening 2023 zijn diverse investeringen afgerond en doorgeschoven naar het volgende jaar. Dit heeft effect op de begrote afschrijvingslasten. Deze worden nu bij de Najaarsrapportage gecorrigeerd.

4. Ferm Werk

De Q2 rapportage van Ferm Werk leidt tot een begrotingswijziging die voor een groot deel wordt bepaald door indexeringen. Dit omvat onder andere een hogere gemiddelde uitkeringsprijs door stijging van het minimumloon en de indexatie van de NIBUD normbedragen. Daarnaast nemen de kosten voor loonkostensubsidie toe, aangezien er meer banen zijn gecreëerd dan oorspronkelijk begroot. Het positieve van het creëren van meer meer banen is wel een hogere loonkostensubsidie. In totaal stijgt de gemeentelijke bijdrage voor de gemeente Oudewater met € 218.000. In de Voorjaarsrapportage is al een correctie van € 100.000,- meegenomen, het resterende bedrag van € 118.000,- wordt nu in de Najaarsrapportage bijgeraamd. 

5. WMO maatwerk HH

Toename tarief HH naar aanleiding van reële tarievenonderzoek IMUW (Inkoop Monitoring Utrecht West) welke met terugwerkende kracht per 01-01-2024 wordt toegepast. Dit naar aanleiding van signalen van aanbieders dat de reële prijs niet gehanteerd wordt met de huidige indexatie welke toegepast is en dat dit grote negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering met zich meebrengt voor de aanbieders. 

6. Essentiele functies

Binnen de begroting is rekening gehouden met 2 jeugdigen in zorg bij Yeph. Januari tot en met september zijn er geen geen jeugdigen in zorg bij Yeph en  is de prognose dat er ook geen instroom zal zijn in het laatste deel van 2024.

7. Storting in Reserve Sociaal Domein

Zoals genoemd onder het vorige punt  is er een overschot op de zware Jeugdzorg van € 300.000. Dit komt omdat er op dit moment geen zware gevallen van jeugdzorg aan de orde zijn. Naar de toekomst toe is dit mogelijk een structurele bezuiniging. Reden om het overschot wat er nu is te storten in de reserve Sociaal Domein om toekomstige tegenvallers incidenteel te kunnen dekken.

8. Sociaal Akkoord

Vrijval van het saldo binnen het Sociaal Akkoord.

9. Jeugd maatwerk - jeugd ambulant

Correctie naar aanleiding van prognose toename kosten (zowel een stijging van het aantal cliënten als verleende zorg) en onterechte opname van besparing in de Voorjaarsrapportage.

10. Wmo LBV (Landelijke Beëindigingsregeling  Veehouderijlocaties+ Beschermd wonen

Deze kosten worden regionaal overgenomen.

11. SVMN

Aanpassing voorschotbedrag.

12. Uitvoeringskosten Sociaal Domein

Aanpassing voorschotbedrag - Correctie SAVE (jeugdbescherming).

13. GGDrU

Aanpassing naar aanleiding van GGDrU begrotingswijziging 2024-1.

14. IMUW

Toename kosten inzake IMUW ten behoeve van doorontwikkeling samenwerking en professionalisering, GR-vorming en bedrijfsvoeringsplan en nieuwe regionale inkoop.

15. SPUK-uitkering inburgeringsvoorziening

Deze specifieke uitkering staat tegenover de lasten die staan opgenomen onder punt 1.

16. SPUK-uitkering onderwijsroute

Deze specifieke uitkering staat tegenover de lasten die staan opgenomen onder punt 2.