1. Inburgering
De uitkering voor de bekostiging van inburgeringsvoorzieningen is gewijzigd door bijstelling van de prognose van het aantal asielstatushouders dat in 2023 en 2024 in de gemeente gehuisvest wordt en het aantal gezins- en overige migranten dat in 2024 in de gemeente gehuisvest wordt. Tegenover de lasten staat een specifieke uitkering van het Rijk.
2. Onderwijsroute
Voor het realiseren van de onderwijsroute en voorzieningen wordt door het rijk een uitkering verstrekt. Het voorschot is gebaseerd op het aantal inwoners in de gemeente. De definitieve uitkering wordt na afloop van 2024 vastgesteld op basis van het totaal aantal gehuisveste asielstatushouders. Lasten en baten zijn gelijk, dus budgettair neutraal voor het begrotingssaldo.
3. Lagere kapitaallasten
Bij de vaststelling van de jaarrekening 2023 zijn diverse investeringen afgerond en doorgeschoven naar het volgende jaar. Dit heeft effect op de begrote afschrijvingslasten. Deze worden nu bij de Najaarsrapportage gecorrigeerd.
4. Ferm Werk
De Q2 rapportage van Ferm Werk leidt tot een begrotingswijziging die voor een groot deel wordt bepaald door indexeringen. Dit omvat onder andere een hogere gemiddelde uitkeringsprijs door stijging van het minimumloon en de indexatie van de NIBUD normbedragen. Daarnaast nemen de kosten voor loonkostensubsidie toe, aangezien er meer banen zijn gecreëerd dan oorspronkelijk begroot. Het positieve van het creëren van meer meer banen is wel een hogere loonkostensubsidie. In totaal stijgt de gemeentelijke bijdrage voor de gemeente Oudewater met € 218.000. In de Voorjaarsrapportage is al een correctie van € 100.000,- meegenomen, het resterende bedrag van € 118.000,- wordt nu in de Najaarsrapportage bijgeraamd.
5. WMO maatwerk HH
Toename tarief HH naar aanleiding van reële tarievenonderzoek IMUW (Inkoop Monitoring Utrecht West) welke met terugwerkende kracht per 01-01-2024 wordt toegepast. Dit naar aanleiding van signalen van aanbieders dat de reële prijs niet gehanteerd wordt met de huidige indexatie welke toegepast is en dat dit grote negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering met zich meebrengt voor de aanbieders.
6. Essentiele functies
Binnen de begroting is rekening gehouden met 2 jeugdigen in zorg bij Yeph. Januari tot en met september zijn er geen geen jeugdigen in zorg bij Yeph en is de prognose dat er ook geen instroom zal zijn in het laatste deel van 2024.
7. Storting in Reserve Sociaal Domein
Zoals genoemd onder het vorige punt is er een overschot op de zware Jeugdzorg van € 300.000. Dit komt omdat er op dit moment geen zware gevallen van jeugdzorg aan de orde zijn. Naar de toekomst toe is dit mogelijk een structurele bezuiniging. Reden om het overschot wat er nu is te storten in de reserve Sociaal Domein om toekomstige tegenvallers incidenteel te kunnen dekken.
8. Sociaal Akkoord
Vrijval van het saldo binnen het Sociaal Akkoord.
9. Jeugd maatwerk - jeugd ambulant
Correctie naar aanleiding van prognose toename kosten (zowel een stijging van het aantal cliënten als verleende zorg) en onterechte opname van besparing in de Voorjaarsrapportage.
10. Wmo LBV (Landelijke Beëindigingsregeling Veehouderijlocaties+ Beschermd wonen
Deze kosten worden regionaal overgenomen.
11. SVMN
Aanpassing voorschotbedrag.
12. Uitvoeringskosten Sociaal Domein
Aanpassing voorschotbedrag - Correctie SAVE (jeugdbescherming).
13. GGDrU
Aanpassing naar aanleiding van GGDrU begrotingswijziging 2024-1.
14. IMUW
Toename kosten inzake IMUW ten behoeve van doorontwikkeling samenwerking en professionalisering, GR-vorming en bedrijfsvoeringsplan en nieuwe regionale inkoop.
15. SPUK-uitkering inburgeringsvoorziening
Deze specifieke uitkering staat tegenover de lasten die staan opgenomen onder punt 1.
16. SPUK-uitkering onderwijsroute
Deze specifieke uitkering staat tegenover de lasten die staan opgenomen onder punt 2.