Onvermijdelijke ontwikkelingen

Zoals aangegeven is er op basis van de Voorjaarsrapportage 2024 een begrotingsoverschot in 2025 en zijn er tekorten in de jaren hierna. Het zogenaamde ravijnjaar is nog steeds 2026. Vanuit de organisatie zijn voor de jaren 2025 en volgende onvermijdelijke ontwikkelingen aangeleverd. Deze staan opgenomen in onderstaande tabel. Met de daarbij behorende toelichting.

In de bijlage zijn de zaken opgenomen die zijn afgewezen.

Nr. Omschrijving 2025 2026 2027 2028
Saldo Voorjaarsrapportage 2024 696.443 -1.242.310 -1.084.408 -1.084.408
1. Effecten Kaderbrief GGDrU -6.689 -6.689 -6.689 -6.689
2. Aanleg twee brandputten -18.000 0 0 0
3. Richtlijn "Network and Information Security (NIS2) -86.833 -50.833 -50.833 -50.833
4. Effecten Kadernota 2025 ODRU -80.914 -80.914 -80.914 -80.914
5. Volkshuisvestingsprogramma -24.000 0 0 0
6. Besparing verduurzaming gemeentelijk vastgoed 17.655 17.655 17.655 17.655
7. Onderhoud ondergrondse comtainers -40.000 -40.000 -40.000 -40.000
8. Beheerssysteem Obsurv in de cloud -11.000 0 0 0
9. Databeheer IBOR -10.000 -10.000 -10.000 -10.000
10. Vervolgonderzoek begraafplaatsen -10.000 0 0 0
11. Actualiseren begraafplaatsinformatie en administratie -25.000 0 0 0
12. Extra lasten extra (vervangings-) investeringen 0 -63.568 -67.579 -90.147
Totaal 401.662 -1.476.659 -1.322.768 -1.345.336

 1. Effecten Kaderbiref GGDrU
Dit zijn de aanpassingen op basis van de Kaderbrief 2025 van de GGDrU.

2. Aanleg twee brandputten
De gemeente is op grond van de Wet veiligheidsregio’s verantwoordelijk voor de brandweerzorg. De aanwezigheid van goede en voldoende bluswatervoorzieningen is een voorwaarde voor een goede brandweerzorg en de basis voor het repressief optreden van de brandweer. Uit recent onderzoek van de Veiligheidsregio Utrecht is gebleken dat op een aantal plekken in de gemeente onvoldoende bluswaterdekking is. Er zijn hierom extra investeringen nodig om overal brandveiligheid te garanderen.

3. Richtlijn "Network and Information Security (NIS2)
De afgelopen jaren zien we dat diverse ontwikkelingen in toenemende mate de veiligheid van onze maatschappij onder druk zetten. In het licht van deze ontwikkelingen is de 'Network and Information Security (NIS2)' richtlijn door Europese Unie ontwikkeld. De NIS2 beschrijft de maatregelen voor een hoog gezamenlijk niveau van cyber beveiliging. De VNG is eind 2023 door het ministerie geïnformeerd dat gemeenten vallen onder essentiële entiteit in het kader van deze Richtlijn. Deze Europese Richtlijn wordt momenteel omgezet in Nederlandse wet en zal naar verwachting in 2025 in werking treden. Met de invoering van de wet krijgen we te maken met nieuwe wettelijke eisen op het gebied van cybersecurity. Deze nieuwe eisen liggen met name op het gebied van zorgplicht, toezicht, audit en meldplicht. Ook zal 'operationele techniek' (ICT in de buitenruimte) onder de NIS2 richtlijn gaan vallen. Het niet naleven van de NIS2 richtlijn gaat juridische gevolgen hebben. Deze consequenties zijn boeten en sancties. Ook wordt nog onderzocht de gevolgen voor de bestuurlijke en directie aansprakelijkheid.

4. Effecten Kadernota 2025 ODRU
"Effect verhogen uurtarief 2024 conform RV Zienswijze (ontwerp) Kadernota 2025 en uurtarief 2024 ODRU (D/23/121876)

5. Volkshuisvestingsprogramma
In 2025 moet de gemeente Oudewater een nieuw Volkshuisvestingsprogramma (heet nu nog woonvisie) opstellen, omdat de huidige woonvisie dan verloopt. De Woningwet stelt een Woonvisie met een maximale geldigheidsduur van 5 jaar verplicht.

6. Besparing verduurzaming gemeentelijk vastgoed
Besparing investering Stadhuis.

7. Onderhoud ondergrondse containers
Preventief en correctief onderhoud aan verzamelcontainers en toegangssystemen, inclusief periodieke reiniging, moeten we regelmatig laten uitvoeren vanwege de toenemende onderhoudsvereisten als gevolg van de veroudering van de containers.

8. Beheerssysteem Obsurv in de cloud
Op dit moment draait het beheersysteem Obsurv op de servers van de gemeente. Dit wordt op korte termijn niet meer ondersteund, een overstap naar Obsurv in de cloud is noodzakelijk om gebruik te blijven maken van het systeem.

9. Databeheer IBOR
Structurele verhoging van gestegen licentie kosten databeheersystemen.

10. Vervolgonderzoek begraafplaatsen
Uitwerking van nader onderzoek, inclusief implementatie van de verordeningen, tarieven en kosten van noodzakelijk vervolgonderzoek in het veld.

11. Actualiseren begraafplaatsinformatie en administratie
Om aan de huidige wetgeving te voldoen is het benodigd om de begraafplaatsadministratie in toegankelijkheid te verbeteren. Van papier naar digitaal, benodigde registraties en verwerking.

12.  Extra lasten extra (vervangings-) investeringen
Dit betreft de extra lasten van de (vervangings-) investeringen. Het totale overzicht van de investeringen is in de Kadernota opgenomen.